آخرین خبرها

اهمیت پایه دهم در کنکور | چرا برای رتبه برتر شدن باید از سال دهم برای کنکور بخوانیم؟

استاد خصوصی شیمی کنکور، المپیاد شیمی، شیمی متوسطه اول (هفتم، هشتم و نهم) و شیمی متوسطه دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم)

چرا درس شیمی را برای کنکور از سال دهم شروع کنیم؟

دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور ایران

تدریس خصوصی شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

دانش آموزان عزیزم سلام…

یکی از موضوعاتی که همیشه دغدغه اصلی دانش آموزان عزیز و خانواده ها می باشد این است که برای کسب رتبه خوب در کنکور و قبولی در رشته دلخواه و در یک دانشگاه سطح عالی کشور چکار باید کرد و از چه سالی برای خواندن درس شیمی کنکور شروع کرد؟!

اغلب سوالاتی که دغدغه خانواده های عزیز و فرزندان عزیزشان می باشد، سوالاتی از قبیل سوالات زیر می باشد:

** چرا درس شیمی بین همه دروس کنکور اینقدر سخت و پیچیده است؟

** چرا درس شیمی تعیین کننده ترین درس برای قبولی در کنکورهای تجربی و ریاضی است؟

** چرا درصد شیمی دانش آموزان در کنکور پایین است؟

** برای قبولی حتمی در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و یا داروسازی، درس شیمی را در کنکور باید چند درصد بزنیم؟

** چرا باید از سال دهم درس شیمی را برای کنکور بخوانیم؟

و خیلی از سوالات شبیه به این سوالات …

در این مقاله قصد دارم به صورت خلاصه و مفید به شما عزیزان توضیح بدهم که چرا درس شیمی سرنوشت سازترین درس در کنکور است و چرا از سال دهم باید برای کنکور بخوانیم؟؟

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

دلیل سختی و پیچیدگی بیش از حد درس شیمی کنکور

دانش آموزان عزیزم، ببینید دلیل این همه سختی و پیچیدگی بیش از حد درس شیمی در کنکور به دو مورد برمیگردد:

مورد اول اینکه درس شیمی نه مانند درس های زیست شناسی و زمین شناسی درس حفظی است و نه مثل درس های ریاضی و فیزیکی یک درس فرمولی محض است. بلکه درس شیمی یک درس کاملا مفهومی و تحلیلی است. یعنی برای یادگیری کامل یک مبحث حتما باید مفاهیم اصلی و پایه ای آن مبحث را خوب بلد باشید و هم توانایی تحلیل دقیق و کامل ساختارها و فرمول های شیمیایی و همچنین تحلیل دقیق فرایندهایی که در هر دسته از مواد و واکنش ها اتفاق می افتد را بلد باشید. از طرفی حتی برای حل مسائل شیمی کنکور نیز باید قدرت تحلیل مفاهیم آن را داشته باشید یعنی مسائل شیمی کنکور همانند مسائل دروس ریاضی و فیزیک نیستند که با بلد بودن فرمول ها و جاگذاری داده ها در فرمول ها به جواب سوالات برسید، بلکه باید ابتدا سوال را تحلیل کنید تا بفهمید که سوال اصلا از شما چه می خواهد!!!

اما عزیزان من، دلیل دوم این است که درس شیمی همانند دروس زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی و فیزیک نیست که سرفصل مباحث به طور کامل از جدا بوده باشد! بلکه تمامی مباحث در درس شیمی به طور کامل به هم مرتبط هستند و بنابراین شما علاوه بر یادگیری مفاهیم و افزایش قدرت تحلیلتان از مباحث و مسائل شیمی، بایستی قدرت بالایی نیز در ترکیب مباحث شیمی به همدیگر داشته باشید.

به خاطر همین دو دلیل است که اغلب دانش آموزان در درس شیمی مشکل دارند و در کنکور نیز نمی توانند به درصد بالایی برسند. لذا باید بدانیم که درس شیمی همانند بقیه دروس کنکور نیست که بتوانیم در چند ماه  همه مباحث را جمع کرده و به مهارت بالا برسیم. به همین خاطر است که یک گفته یکسان در بین همه رتبه های برتر کنکور وجود دارد و آن این است که اگر می خواهید حتما در کنکور موفق شوید پس برای درس شیمی وقت بگذارید و اگر می خواهید در درس شیمی موفق شوید حتی یک روز را هم از دست ندهید.

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

چرا شیمی سرنوشت سازترین درس کنکور می باشد؟

دانش آموزان عزیزم، ابتدا بیایید نگاهی به آمار پاسخ دهی داوطلبان کنکور تجربی ۱۴۰۰ به درس شیمی بیندازیم:

محدوده درصد شیمی در کنکور تجربی ۱۴۰۰ تعداد داوطلبان
از ۳۳٫۳- تا ۳۰٫۱- ۸
از ۳۰- تا ۲۰٫۱- ۲۵۸
از ۲۰- تا ۱۰٫۱- ۷۶۰۸
از ۱۰- تا ۰٫۱- ۱۰۴۷۲۱
صفر یا سفید ۹۸۲۶۶
از ۰٫۱ تا ۹٫۹ ۱۶۷۱۵۱
از ۱۰ تا ۱۹٫۹ ۵۶۷۳۵
از ۲۰ تا ۲۹٫۹ ۲۶۱۵۵
از ۳۰ تا ۳۹٫۹ ۱۱۷۳۳
از ۴۰ تا ۴۹٫۹ ۶۸۳۴
از ۵۰ تا ۵۹٫۹ ۳۰۷۳
از ۶۰ تا ۶۹٫۹ ۱۷۳۹
از ۷۰ تا ۷۹٫۹ ۵۳۶
از ۸۰ تا ۸۹٫۹ ۱۵۵
از ۹۰ تا ۹۹٫۹ ۳۱
۱۰۰ ۰
کل ۴۸۵۰۹۳

خب دانش آموزان عزیزم اگر به این آمار پاسخگویی داوطلبان کنکور تجربی ۱۴۰۰ به درس شیمی توجه کنیم می بینیم که:

حدود ۲۰۸ هزار نفر از ۴۸۵ هزار داوطلب کل کنکور تجربی، درصدشان در درس شیمی، صفر یا منفی بوده است.

و فقط ۵ هزار نفر درس شیمی را در کنکور بالای ۵۰ درصد زده اند. یعنی اگر شما به قبولی در رشته خوبی فکر می کنید کافی است که شیمی را بالای ۵۰ درصد بزنید.

و اما فقط ۷۰۰ نفر از ۴۸۵ هزار نفر داوطلب کنکور تجربی توانسته اند درس شیمی را در کنکور بالای ۷۰ درصد بزنند. لذا اگر شما به قبولی در رشته خوبی مثل پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی در یک دانشگاه تراز اول کشور مثل دانشگاه تهران فکر می کنید کافی است که درس شیمی را بالای ۷۰ درصد در کنکور بزنید!!

به همین خاطر است که بدون استثنا همه رتبه های برتر کنکور سال های قبل میگن درس شیمی سرنوشت سازترین درس کنکور است و حتی یک دهم درصد نیز به شدت تراز و رتبه شما را جابجا می کند!

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

چرا درس شیمی کنکور را از سال دهم باید شروع کنیم؟

خب در بالا به طور کامل به شما عزیزان توضیح دادم که چرا درس شیمی سخت و پیچیده بوده و همچنین تعیین کننده ترین درس برای قبولی حتمی در کنکور می باشد.

متاسفانه خیلی از اوقات در پیج های زرد مجازی مطالب دروغینی را می بینیم که به شما عزیزان رویا می فروشند و می گویند که با چند ماه مطالعه می توان به درصد بالای ۸۰ درصد در درس شیمی کنکور رسید!!!

سوال از این عزیزان این است که مگر شما نمی گویید که با چند ماه مطالعه می شود به این درصد در درس شیمی رسید، پس چرا کلا فقط ۷۰۰ نفر از ۴۸۵ هزار نفر داوطلب کنکور تجربی توانسته اند درس شیمی را در کنکور بالای ۷۰ درصد بزنند.

عزیزان من بذارین با یه آمار دقیقتر به یک نتیجه دقیقتری برسیم:

از همکاران کنکور دیگر مثال نمی زنم و فقط از کلاس های خودم مثال می زنم که بتوانیم مستند به یک نتیجه دقیق برای زمان شروع مطالعات کنکور برسیم.

بنده از سال ۸۵ که در سطح ۱ کشور درس شیمی کنکور را در شهرهای مختلف تهران، شیراز، مازندران (بابلسر، بابل، آمل، قائم شهر و ساری)، کرج، تبریز، مشهد، اصفهان، کرمان، سمنان و کرمانشاه تدریس کرده ام و الان چند سالی است که به لطف کلاس های آنلاین مدرس شیمی دانش آموزان تیزهوش از همه شهرهای ایران بودم و هستم، تا کنکور امسال (کنکور تیر ۱۴۰۲ که کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد) یعنی ۱۶ سال کنکور در هر دو کنکور تجربی و ریاضی نتایج زیر را از لحاظ رتبه های برتر و قبولی دانشگاه ها و رشته های خوب کسب کرده ایم:

۸۷ رتبه تک رقمی و دو رقمی، ۱۲۸ رتبه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ و ۲۹۴ رتبه بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ و صدها رتبه خوب زیر ۵۰۰۰.

حالا جالب است به آمار زیر توجه دقیقی داشته باشیم:

۵۳ درصد از این دانش آموزان عزیز مطالعه کنکور و درس شیمی کنکور را از سال دهم نظام جدید (و یا سال دوم دبیرستان نظام قدیم) شروع کرده بودند.

۲۸ درصد از این دانش آموزان عزیز مطالعه کنکور و درس شیمی کنکور را از سال یازدهم نظام جدید (و یا سال سوم دبیرستان نظام قدیم) شروع کرده بودند.

۱۷ درصد از این دانش آموزان عزیز مطالعه کنکور و درس شیمی کنکور را از سال دوازدهم نظام جدید (و یا پیش دانشگاهی نظام قدیم) شروع کرده بودند.

۲ درصد از این دانش آموزان عزیز مطالعه کنکور و درس شیمی کنکور را از ۶ ماه مانده به کنکور شروع کرده بودند.

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

و اما نتیجه گیری نهایی:

این اطلاعات به خوبی نشان می دهد که دانش آموزانی که زودتر از بقیه شروع به مطالعه دروس کنکور می کنند و مخصوصا از سال دهم شروع می کنند بسیار موفقتر از بقیه هستند و موفق به کسب رتبه برتری می شوند.

دانش آموزان عزیزم اگر به قبولی در یک رشته خوب و آینده دار در یک دانشگاه تاپ فکر می کنید توصیه می کنم به هیچ وجه تایم را از دست ندهید و از همین حالا برای تمام دروس کنکورتان برنامه ربزی کنید تا با یک آموزش خوب و تست زنی آموزشی خوب و یک جمع بندی حرفه ای به آرزوی قلبیتان برسید.

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

به امید موفقیت همه شما عزیزان دلم

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

دکتر مهدی نباتی

استاد شیمی کنکور ایران

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

شیمی کنکور دکتر نباتی – تحلیل سوال ۷۷ کنکور تجربی تیرماه ۱۴۰۲ – ساختار لوییس شیمی دهم

تحلیل سوال ۷۷ کنکور تجربی ۱۴۰۲ نوبت دوم دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × = بیست