آخرین خبرها

عادت های اشتباه دانش آموزان در مطالعه درس شیمی برای کنکور

کنکوری ها

عادت های مطالعاتی اشتباه درس شیمی دانش آموزان

دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور ایران

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

دانش آموزان عزیزم سلام…

هر کدام از ماها شیوه و روش خاص خودمان را برای مطالعه داریم. بعضی از این شیوه ها و روش ها را خودمان به صورت طبیعی و ناخودآگاه انجام می دهیم و بعضی ها را نیز از الگویی یاد گرفته ایم.

حال یعضی از این عادات مطالعاتی درست است و بعضی دیگر اشتباه است و ما بدون آنکه به اشتباه بودنشان پی برده باشیم همچنان انجامشان می دهیم و مدام از خود می پرسیم که پس من که این همه مطالعه می کنم چرا نتیجه نمی گیرم!!!

در این مقاله سعی می کنم که تعدادی از این عادت های اشتباه دانش آموزان را برای درس شیمی بیان کنم که مطمئنم با رعایت این موارد پیشرفت موثری در درس شیمی خواهید داشت.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه اول: تکرار یک روش مطالعه غلط

اگر شما هم جزو دانش آموزانی هستید که برای درس شیمی وقت زیادی میذارین ولی نتیجه نمیگیرین پس روش مطالعه تان اشتباه است. به جای اینکه این روش را هی تکرار کنید و به دلیل نتیجه نگرفتن، هر روز دلسرد و دلسردتر شوید حتما روش مطالعه درس شیمیتون رو تغییر بدین.

برای مثال دانش آموزی مبحث مشخصی از کتاب درسی را می خواند و سریع سراغ تست زنی می رود. خب مشخص است که نمی تواند تست بزند!!! دلیلش واضح است… اولا مباحث شیمی در کتاب های درسی به صورت کلی گفته شده و شما باید برای اینکه آن بحث را خوب متوجه بشوید بایستی از یک کتاب آموزشی خوب و یا یک جزوه آموزشی کنکوری، آن مبحث را بخوانید و سپس چندین تست آموزشی حل شده با راه حل را مطالعه کنید تا با تیپ تست های آن مبحث آشنا شوید. بعد از این مراحل است که شما باید سراغ تست زنی بروید…

یا دانش آموزی از یک منبع آموزشی استفاده می کند ولی پیشرفتی ندارد!!! خب مشخص است که حتما باید منبع دیگر را امتحان کنید… چرا حتما اصرار دارید که از همان کتاب یا جزوه یا کلاس های همان استاد استفاده کنید. خب اگر قرار بوده که نتیجه بدهد بعد چند ماه نتیجه می داد دیگر!!! (اما توجه کنید که این حرفم به این معنی نیست که مدام در حال تغییر منبع آموزشتیون باشید.)

به هر حال این دو مثال فقط نمونه هایی از مسیرهای اشتباهی است که اغلب دانش آموزان طی می کنند!!

پس یادمان باشد اگر با روش فعلی بعد از چند ماه همچنان درجا می زنیم باید به فکر روش جدیدی باشیم…

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه دوم: تقلید کورکورانه

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اغلب دانش آموزان انجام می دهند همین تقلید کردن بی چون و چرا از روش های مطالعاتی دیگران است!!!

عزیزان من، اینکه دانش آموزی با یک روش مطالعاتی موفق شده است دلیل بر این نمی شود که شما هم اگر همان روش را انجام دهید حتما موفق خواهید بود!!

شما باید شیوه های مطالعاتی بقیه را ببینید و تجربه های موفق آن ها را مد نظر بگیرید و سپس شیوه مطالعاتی خودتان را داشته باشید نه اینکه صرفا دقیقا مثل آن فرد بشوید!!!

پارسال یک دانش آموز خصوصی حضوری داشتم که در جلسه دوم و سوممان متوجه شدم که اصلا حواسش به کلاس نیست و خوابش می آید. وقتی اصرار کردم که دلیلش چیست متوجه شدم که مادرش مجبورش کرده است که صبح ها از ساعت ۶ بیدار شود و تا ۱۲ شب مطالعه کند و دقیقا مثل یک ربات ساعت ۱۲ شب بخوابد!!

دلیل مادرش نیز این بود که دختر فلان کس که در کنکور رتبه خوبی آورده بود دقیقا تایم مطالعاتیش به این صورت بوده است!!!

تو رو خدا نکنید این کارها را با بچه هایتان…

باباجان، هر فردی شیوه خاص خودش را دارد و هر دانش آموزی در ساعات خاصی بیشترین بازدهی را دارد…

به هر حال این مورد را به شما عزیزانم مثال زدم تا متوجه شوید که تقلید کورکورانه و صددرصدی از هیچ کسی نداشته باشید!!!

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه سوم: پوشش کارهای اشتباه

دانش آموزان عزیزم هیچ وقت سعی نکنید که یک کار اشتباه را با تلقین های مثبت و پوچ بپوشانید! کاری که اشتباه است باید کنار گذاشته شود نه اینکه دنبال هزار جور دلیل باشید برای درست بودن آن کار!!!

اکثر دلیل این تلقین های پوچ بر مثبت قلمداد کردن کارهای اشتباه، مشاورنماها و یا مدرسان انگیزشی و یا پیج های زرد فضای مجازی می باشد! متاسفانه هر فردی که رتبه خوبی آورده و در یک رشته خوبی قبول شده، فردای قبولیش می شود مشاور!!!!

عزیزان من در انتخاب مشاور باید دقت بیشتری داشته باشید. اولا مشاور باید رشته تحصیلیش مشاوره باشد و ثانیا دارای تجربه کافی باشد.

شیمی درسی نیست که بتوان با آن شوخی کرد!! شیمی تعیین کننده ترین درس در کنکور تجربی است. به طوری که هر یک درصد در درس شیمی می تواند رتبه شما را به طرز اعجاب آوری جابجا کند.

اگر از یک کتاب تستی نتیجه ای نگرفته اید، اگر از یک جزوه آموزشی نتیجه ای نگرفته اید، اگر از تایم شروع مطالعه درس شیمی نتیجه ای نگرفته اید، اگر از روش مطالعاتیان نتیجه ای نگرفته اید، اگر از روش تست زنیتان برای درس شیمی نتیجه ای نگرفته اید… و  هزاران اگر دیگر …. پس حتما تغییر بدهید روشتان را…

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه چهارم: مکان و شرایط اشتباه برای مطالعه

اتاقی که شما برای مطالعه انتخاب می کنید به شدت بر میزان کارایی و راندمان مطالعه درس شیمی شما موثر است. از میز و صندلی گرفته تا میزان نور و روشنایی اتاق بر کیفیت مطالعه موثر است.

خیلی از بچه ها دوست دارند روی زمین دراز بکشند و درس بخوانند، توصیه می کنم که این دانش آموزان عزیز سعی کنند اطرافشان شلوغ نباشد.

یا اگر بر روی صندلی قرار است بنشینید و درس بخوانید سعی کنید صندلی ای انتخاب کنید که راحت باشد چون چند ساعت قرار است که مطالعه کنید…

روشنایی اتاق نباید کم باشد چون باعث خستگی چشم می شود.

به هیچ وجه موقع مطالعه درس شیمی به موزیک گوش ندهید!! درس شیمی یک درس تحلیلی است پس باید شش دانگ حواستان به مبحثی باشد که مطالعه می کنید.

قبل از مطالعه، به هر چیزی که امکان دارد موقع مطالعه نیاز پیدا کنید را کنار دستتان بگذارید تا وسط مطالعه به بهانه های مختلف مثل نوشیدن آب یا برداشتن خودکار یا آوردن برگ چرک نویس از جایتان بلند نشوید و مطالعه تان را قطع نکنید.

در کل راحتترین شرایطی را که می توانید حتما برای مطالعه تان فراهم کنید.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه پنجم: نداشتن تناسب در مطالعه

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر دانش آموزان در مطالعه درس شیمی می کنند همین نداشتن تناسب در میزان مطالعه جزوه استاد و تعداد تست هایی که می زنند و تایم تحلیل این تست ها می باشد.

متاسفانه خیلی از دانش آموزان فکر می کنند که اگر یک مبحث را چندین و چند بار بخوانند قرار است که به آن مبحث کاملا مسلط شوند. در حالی که دانش آموزان عزیزم مطالعه جزوه، تست زنی و تحلیل تست ها و یادداشت نکات، ۴ مورد مهم در تسلط به مباحث شیمی است.

باز هم خیلی از دانش آموزان هستند که تست می زنند ولی تست ها را تحلیل نمی کنند و فقط نگاه می کنند که کدام یک را درست پاسخ داده اند و کدام یک را اشتباه!

پس اگر قرار است که درس شیمی را مسلط شویم، بایستی تناسبی در مطالعه جزوه، تست زنی، تحلیل تست ها و یادداشت نکات داشته باشیم.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه ششم: چند منبعی بودن

یکی دیگر از بزرگترین اشتباهات دانش آموزان، چند منبعی بودن آنهاست. متاسفانه این مشکلی است که در دانش آموزان کنکوری بیداد می کند!!!

دانش آموزان فکر می کنند که هر کتاب یا جزوه ای که در فلان پیج زرد فضای مجازی معرفی شده را حتما باید تهیه کنند!!

عزیزان من بارها گفته ام اینکه فردی خودش در کنکور رتبه آورده دلیل نمی شود که مشاور بشود!! عزیزان من این منابعی که در پیج ها می بینید صرفا تبلیغات است و هدفشان افزایش فالوئر است!

شما بایستی منبعی را تهیه کنید که استادتان معرفی می کند.

نکته آخر اینکه دانش آموزان عزیزم ببینید در کنکور کسی موفق نیست که صدها جزوه و کتاب تستی تهیه کرده و به هر کدام سیخونکی زده باشد! کسی در کنکور موفق است که یک منبع را چندین و چند بار خوانده باشد و به تمام مطالب و نکاتش تسلط پیدا کرده باشد.

پس شدیدا توصیه می کنم که در درس شیمی حتما تک منبعی پیش بروید و دل و روده اون کتاب و جزوه رو بیرون بریزید!!! 😀

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه هفتم: یک در میان زدن تست های کتاب تستی

یکی دیگر از توصیه های به شدت اشتباهی که توسط یک سری مشاورنماها به دانش آموزان کنکوری عزیز می شود این است که برای اینکه کمبود تایم پیدا نکنید، تست هارو یک در میان بزنین!!!!

عزیزان من، این کار به شدت اشتباه است.

درست است که در سال های اخیر خیلی از افراد بدون داشتن هیچ گونه دانش شیمی مدرس شده اند و احساس وظیفه کرده اند که کتاب به چاپ برسانند!!! متاسفانه این دوستان چون هیچ دانش شیمی ندارند برای همین تست های مختلف را از منابع مختلف کپی پیست می کنند و با یک سری تغییرات جزئی در کتاب می آورند و به همین دلیل تست های تکراری و بی محتوای زیادی در این گونه کتاب ها دیده می شود!!!

ولی مطمئن باشید که هیچ مدرس باسابقه ای وقت اضافی برای طرح کردن سوالات تکراری ندارد و حتما هر تستی که در آن کتاب های آموزشی و تستی معتبر آورده شده نکته ای دارد. پس بنابراین بایستی همه تست ها را کار کنید و نکات آن سوالات را یادداشت کنید.

درست است که بیش از ۹۰ درصد کتاب های در حال حاضر بی ارزش هستند ولی چند منبع بسیار عالی هست و لذا دقیقا به همین خاطر است که بارها به شما عزیزان تاکید می کنم که هر کتابی که معرفی شده را نخرید و تنها کتابی را تهیه کنید که استادتان به شما معرفی می کند.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه هشتم: یکی یکی زدن تست های کتاب تستی

کار اشتباهی که اکثر دانش آموزان موقع تست زنی انجام می دهند این است که یکی یکی به سوالات جواب می دهند و پس از پاسخ دادن به هر سوال، سراغ پاسخنامه می روند و پاسخ آن را چک می کنند! این کار به دو تا دلیل اشتباه است:

اول اینکه این مدل تست زدن زمان زیادی از شما را خواهد گرفت.

و دلیل دوم اینکه تعداد سوالات درس شیمی در کنکور ۳۵ سوال است و شما بایستی از الان ذهن خود را برای ۳۵ سوال پشت سر هم زدن، شرطی کنید.

پس شدیدا توصیه می کنم که موقع تست زنی، ۳۵ سوال پشت سر هم حل کنید و سپس سراغ چک کردن پاسخ هایتان و نهایتا تحلیل سوالات بروید.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه نهم: نداشتن جزوه نکات

یکی از کارهایی که شدیدا توصیه می کنم حتما انجام بدهید این است که یک جزوه مخصوص نکات و تست های جالب و جدید و نکته دار داشته باشید.

بعد از هر بار تست زنی، حتما نکات مهم و روش های تکنیکی و همچنین تیپ تست های جدید و نکته دار را در آن جزوه یادداشت کنید.

اولا این جزوه چون جمع و جور خواهد بود می توانید بارها آن را مطالعه کنید و ثانیا در ۳ ماه آخر و نزدیک کنکور، به شدت به دردتان خواهد خورد.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه دهم: کنار گذاشتن بعضی از مباحث

متاسفانه یکی از کارهای به شدت اشتباهی که یک سری از دوستان مشاورنما به بچه ها توصیه می کنند که انجام بدهند این است که مثلا بعضی از مباحث را که سختتر است کنار بگذارند.

اولا درس شیمی بر خلاف دروس زیست شناسی و فیزیک و ریاضی، یک درس کاملا تحلیلی است و حتی حل مسائل آن نیز نیاز به تحلیل های سنگین دارد. و بنابراین تمام مباحث درس شیمی به هم مرتبط هستند و کنار گذاشتن برخی از مباحث دقیقا مثل این است که با اسلحه پر به مغز خود شلیک کنید.

ثانیا در سال های اخیر به وضوح می بینیم که تمام سوالات درس شیمی ترکیبی است.

پس شدیدا توصیه می کنم از کنار گذاشتن بعضی از مباحث یا فصل های درس شیمی بپرهیزید.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه یازدهم: مطالعه شیمی بعد از خواب کم

دانش آموزان عزیزم درس شیمی یک درس کاملا تحلیلی است و تمام سوالات شیمی در کنکور به صورت ترکیبی و مفهومی طرح می شود. بنابراین برای یادگیری خوب درس شیمی بایستی در تایم هایی مطالعه داشته باشید که خسته نیستید.

پس شدیدا توصیه می کنم که اگر خسته هستید یا خواب کافی نداشته اید اصلا شیمی نخوانید!

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه دوازدهم: نداشتن برنامه منظم

خواهشا بدون داشتن برنامه منظم شروع به خواندن درس شیمی برای کنکور نکنید!

دانش آموزان عزیزم شما باید برنامه منظم داشته باشید و دقیقا بدانید که هر فصل را در چه مدت زمانی قرار است تمام کنید.

هم اینکه شما باید بدانید در هر روز چقدر باید مطالعه کنید و چند تست باید کار کنید و مدت زمان تحلیلتان چقدر خواهد بود.

پس حتما طول زمان اتمام یک فصل و مدت زمان مطالعه هر روز، تعداد تست هایی که باید زده شود و همچنین مدت زمان تحلیل تست ها باید مشخص و منظم باشد.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه سیزدهم: تست نزدن بلافاصله بعد از مطالعه مبحث

یکی دیگر از کارهای به شدت اشتباهی که توسط مشاورنماها به دانش آموزان گفته می شود که انجام بدهند این است که بلافاصله بعد از مطالعه مبحث، تست نزنند و تست زنی را به روزهای بعد موکول کنند!! این کار به شدت اشتباه است…

دانش آموزان عزیزم درس شیمی درس حفظی نیست که شما بخواهید یکی دو روز وقفه بیندازید تا ببینید که آیا مطلب در ذهن شما باقی مانده است یا نه؟!!!

درس شیمی درس تحلیلی است و شما حتما باید از مطالعه جزوه تست زنی داشته باشید تا بدانید که نکات تستی آن مبحث چیست تا مطلب به طور کامل برای شما جا بیفتد.

پس شدیدا توصیه می کنم بعد از مطالعه جزوه حتما چند تست بزنید تا نکات مهم آن مبحث برای شما برجسته شود و آن نکات را حتما در جزوه نکاتتان یادداشت بفرمایید.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه چهاردهم: گوش دادن به آهنگ موقع مطالعه شیمی

دانش آموزان عزیزم، شما بایستی از هر کاری که تمرکزتون بر روی مباحث درس شیمی را کم می کند پرهیز کنید. گوش کردن به آهنگ جزو کارهایی است که موقع مطالعه درس شیمی بایستی کنار گذاشته شود.

بعضی از دانش آموزان عادت دارند که موقع مطالعه، آهنگ گوش می دهند. اما با توجه به اینکه شیمی یک درس تحلیلی و مفهومی است، شما باید شش دانگ حواستان به مبحثی که می خوانید باشد.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه پانزدهم: نداشتن انعطاف در برنامه مطالعاتی

همیشه به دانش آموزان خودم می گویم که در مطالعه درس شیمی نباید جوگیر شوید!! خب بعضی از دانش آموزان حجم زیادی از مباحث درس شیمی را به همراه تعداد زیادی تست برای یک مدت زمان کوتاه در نظر می گیرند!!!

خب مشخص است روز اول به خاطر شوق و علاقه این نوع برنامه پرفشار انجام می شود ولی از روز دوم غیر قابل انجام خواهد بود!!!

شما نه اینقدر باید کم بخوانید که از اینور پشت بوم بیفتید و نه اونقدر برنامه رو فشرده تنظیم کنید که از اونور پشت بوم بیفتید!!!

شما عزیزان دلم بایستی بر اساس میزان توانایی های خودتان تایم کافی برای مطالعه، تست زنی، یادداشت برداری و تحلیل تست ها در نظر بگیرید!

یک نکته دیگر اینکه هر چند روز یک بار در برنامه خودتان یک روز رو هم باید برای قسمت های عقب افتاده، تایم جبرانی در نظر بگیرید.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

عادت اشتباه شانزدهم: نداشتن ارتباط موثر با استادتان

دانش آموزان عزیزم شما چه در کلاس گروهی شرکت کرده باشید و چه کلاس خصوصی داشته باشید بایستی ارتباط موثری با استادتان داشته باشید و پیوسته در مورد وضعیتتان با استادتان صحبت کنید. مطمئن باشید که تنها کسی که شما را در هر کدام از دروستان می تواند به موفقیت نزدیک کند استادتان است.

پس اگر اشکال درسی دارید و یا در نحوه تست زنی یا مطالعه و یا هر موضوع دیگری با مشکل روبرو هستید حتما با استادتان در میان بگذارید و مشورت بخواهید.

شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

سخن آخر

دانش آموزان عزیزم، این ۱۶ مورد جزو موارد پرتکراری است که در شما عزیزان دیده می شود پس سعی کنید در هر کدام از این موارد، شما نیز درگیرش هستید، اصلاحش کنید.

عزیزان دلم مطمئن باشید با رعایت تمام مواردی که گفتم، شما یک پیشرفت سریع و فوق العاده ای در درس شیمیتان خواهید داشت.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

به امید موفقیت همه شما عزیزان دلم

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

دکتر مهدی نباتی

استاد شیمی کنکور ایران

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش × = سی شش