آخرین خبرها

آیا شیمی کنکور آسان است ؟ بررسی و تحلیل سختی یا آسانی سوالات شیمی

کنکوری ها

تحلیل سطح سوالات شیمی کنکور با دکتر مهدی نباتی

 

آیا شیمی کنکور آسان است؟ شیمی کنکور تجربی سخت تر است یا شیمی کنکور ریاضی؟ شیمی کنکور امسال سخت خواهد بود یا آسان؟ کدام مباحث شیمی کنکور آسان است و کدام مباحث سخت؟ و خیلی از سوالات مشابه دیگر … اینها نمونه ای از سوالاتی است که تقریبا هر روز دانش آموزان از من می پرسند…

در این مقاله می خواهم که با همدیگر یک تحلیل دقیقی از سطح سوالات شیمی کنکور (چه تجربی و چه ریاضی) داشته باشیم…

بذارین همین اول کار یک مطلبی رو بهتون بگم، دانش آموزان عزیزم در این همه سال تدریس شیمی کنکوری که در سطح یک کشور داشته ام بلا استثنا همه سوالات از کتاب بوده است و هیچ سوالی نمی توانید پیدا کنید که خارج از مباحث کتاب های درسی شیمی بوده باشد!!!

اما ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که اگر سوالات شیمی کنکور از کتاب می باشند پس چرا میانگین درصد شیمی در بین همه دروس کنکور همیشه پایینترین می باشد؟؟؟

خب دانش آموزان عزیزم، اینکه سوال ها از کتاب های درسی می باشند به این معنی نیست که طراح محترم کنکور برمیدارد عین واو به واو کتاب را سوال طرح کند…

اگر به سوالات درس شیمی کنکور سال های گذشته نگاه دقیقی بیندازیم، کلا ۵ دسته سوال بیشتر نداریم که در اینجا یک به یک انواع سوالات را بررسی می کنم:

 

دسته اول سوالات شیمی کنکور

سوالات حفظی، دسته اول سوالات شیمی کنکور هستند که جزو آسانترین سوالات درس شیمی کنکور می باشند. این سوالات دقیقا از متن کتاب های درسی طرح می شود و اکثرا در سوالات شمارشی در گزینه ها اورده می شوند. تعداد این سوالات خیلی کم است و معمولا به صورت سوال مستقل طرح نمی شوند و فقط در یکی دو تا از گزینه های سوالات شمارشی آورده می شوند.

 

دسته دوم سوالات شیمی کنکور

سوالات مفهومی، دسته دوم سوالات شیمی کنکور هستند که این سوالات نیز اغلب مواقع، در گزینه های سوالات شمارشی مطرح می شوند. منظور از سوالات مفهومی این است که به جای اینکه عین جمله کتاب آورده شود، مفهوم آن آورده می شود. به همین خاطر، با مطالعه دقیق متن کتاب می توان به این سوالات نیز تسلط پیدا کرد.

البته مثل دسته اول، تعداد سوالات این دسته نیز کم است و معمولا به صورت سوال مستقل مطرح نمی شوند بلکه در کنار دسته اول، فقط در گزینه های سوالات شمارشی طرح می شوند.

 

دسته سوم سوالات شیمی کنکور

سوالات تحلیلی، دسته سوم سوالات شیمی کنکور هستند که جزو سوالات متوسط-دشوار محسوب می شوند. معمولا یک چهارم تا یک سوم سوالات کنکور به این دسته مربوط می شوند.

در حقیقت به مباحث غیر حفظی و غیر مسئله ای اطلاق می شود. مثلا مباحث آرایش الکترونی، فرمول نویسی، ترکیبات یونی، ترکیبات کوالانسی، تعادل ها و مباحثی از این دست که دانش آموز هم باید صورت سوال را تحلیل کند و هم باید تک به تک گزینه ها را تحلیل کند.

این سوالات جزو زمان گیرترین سوالات درس شیمی کنکور هستند. اگر به مباحث هر سه کتاب شیمی (شیمی دهم، شیمی یازدهم، شیمی دوازدهم) مسلط نباشید و به صورت ترکیبی نخوانده باشید و روش تحلیل کردن نیاموخته باشید و همچنین تست زیاد کار نکرده باشید، اصلا امکان ندارد که به سوالات این دسته بتوانید پاسخ دهید. چون یک تحلیل نادرست، کاملا شما را به مسیر اشتباهی خواهد کشاند و به جواب نادرست خواهد رساند.

 

دسته چهارم سوالات شیمی کنکور

مسائل شیمی، دسته چهارم سوالات شیمی هستند که جزو سوالات دشوار محسوب می شوند.

ببینید دانش آموزان عزیزم، تمامی سوالات مسئله ای شیمی کنکور (مسائل استوکیومتری، اسیدها و بازها، آنتالپی ها، مسائل تعادل ها، سینتیک، موازنه ها، مسائل نیمه عمر و مسائل غلظت ها و محلول سازی ها) بر خلاف گفته های خیلی از مدرسان و یا کتاب های آموزشی، کاملا از روش های گفته شده در کتاب های درسی قابل حل هستند. اما مشکلی که وجود دارد این است که این روش ها چون روش های تشریحی هستند بسیار زمانبر می باشند. به همین خاطر باید تکنیک ها و فرمول های کنکوری را بلد باشید که بتوانید خیلی سریع آن ها را حل کنید.

 

دسته پنجم سوالات شیمی کنکور

سوالات مسئله ای-تحلیلی، دسته پنجم سوالات شیمی کنکور هستند که جزو سوالات خیلی دشوار محسوب می شوند.

برای پاسخگویی به این سوالات نه تنها باید صورت سوال ها را تحلیل کنید بلکه باید حتما فرمول ها و تکنیک های کنکوری را نیز بلد باشید. چون در غیر این صورت باید برای حل هر سوال چندین دقیقه وقت اختصاص دهید…

 

خب دانش آموزان عزیزم، در این مقاله سعی کردم که یک تحلیل کاملی از انواع سوالات شیمی کنکور داشته باشم و روش غلبه بر این سوالات را نیز به شما گفتم، حالا خودتان می توانید به این سوال پاسخ دهید که آیا شیمی کنکور آسان است یا نه؟؟!!

 

موفق باشید

دکتر مهدی نباتی

 

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
دبیر خصوصی و گروهی شیمی کنکور و المپیاد شیمی – آموزش جامع شیمی کنکور

 

 

مدرس خصوصی و گروهی شیمی جامع کنکور و المپیاد شیمی

 

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی

پاسخ سوال ۲۱۲ – تحلیل شیمی کنکور ۱۴۰۰ رشته ریاضی دکتر نباتی

بررسی سوالات شیمی کنکور ۱۴۰۰ رشته ریاضی دکتر مهدی نباتی – استاد برتر شیمی کنکور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهل نه ÷ هفت =