آخرین خبرها

چگونه درس شیمی را برای کنکور بخوانیم تا درصد بالایی بزنیم

کنکوری ها

آموزش مطالعه شیمی کنکور به روش دکتر مهدی نباتی

تکنیک تست زنی شیمی دکتر مهدی نباتی

یکی از سوالاتی که همه دانش آموزان دارند این است که برای کسب درصد بالا برای درس شیمی در آزمون کنکور سراسری چگونه درس بخوانند و چطور تست بزنند؟؟!!

در این مقاله می خواهم روشی که به همه دانش آموزانم یاد می دهم را نیز به شما آموزش بدهم تا بتوانید با انجام آن حتما در کنکور درصد بالا بزنید…

 

روش مطالعه شیمی کنکور

اینکه درس شیمی تعیین کننده ترین و سرنوشت سازترین درس کنکور می باشد، به طور کامل در یک مقاله توضیح داده شده است. پس اینجا دوباره این بحث را باز نمی کنم و مستقیما میرم سر اصل مطلب…

برای اینکه بتوانید در کنکور سراسری موفق به کسب درصد بالایی برای این درس مهم بشوید، باید هر روز ۳ ساعت زمان به آن اختصاص دهید. خیلی رک به شما دانش آموزان عزیزم بگویم که اگر مطالعه ای کمتر از این تایم داشته باشید، از همین الان درصد بالا برای شیمی کنکور را از ذهنتان بیرون کنید. چون بر خلاف درس های کنکور که یا حفظی هستند و یا مسئله ای، شیمی درسی تحلیلی است و به همین خاطر هم هست که هر ساله پایینترین میانگین درصد داوطلبین به این درس مربوط می شود.

پس اگر شما می خواهید که در این درس سرنوشت ساز درصد بالا به دست بیاورید، حتما باید شیوه تحلیل مطالب را یاد بگیرید که آن هم بدون مطالعه زیاد و تست زنی زیاد و تکنیکال امکان پذیر نیست!!!

 

خب سوال اینجاست که الان در این ۳ ساعت روزانه چه کارهایی باید انجام دهید؟؟!!

 

الف: یک ساعت اول را باید کتاب، جزوه و یا هر منبعی که دارید را مطالعه کنید.

این مطالعه کردن، هر روز باید تکرار شود تا کاملا مطالب توی ذهنتان حک شود. هر مبحثی چندین و چند بار باید خوانده شود تا کاملا مسلط بشوید به مبحث. به قول معروف، مبحث را باید بخورید، جوری که تک به تک سطرها در ذهنتان حکاکی شود.

 

ب: یک ساعت دوم باید تست بزنید. اما چطوری؟؟!!

با گوشی آلارم را روی یک ساعت دیگر تنظیم کنید که هی مجبور نشوید که ساعت را نگاه کنید که ببینید چقدر از زمان تست زنی روزانه تان باقی مانده است. از شب قبل یک پاسخنامه آماده کنید که هر تستی می زنید جواب را در آن یادداشت کنید.

اصلا مهم نیست که در مدت این یک ساعت چند تست می زنید!! چه ۲۰ تا تست بزنید چه ۴۰ تا چه ۶۰ تا! اصلا مهم نیست! پس الکی وسواس به خرج ندهید که کم تست زدید و این کارتان باعث شود که اشتباهاتتان زیاد شود! مهم این است که خوب سوالات را حلاجی کنید و به جواب برسید…

زمانی که آلارم گوشیتان زده شد دیگر تستی نزنید…

 

ج: یک ساعت آخر را باید سریع پاسخ هایی که داده اید را چک کنید و ببینید که چه سوالاتی را درست پاسخ داده اید، چه سوالاتی را نزده اید و چه سوالاتی را اشتباه جواب داده اید!!!

خیلی سریع بر اساس تعداد سوالی که جواب داده اید، درصد بگیرید.

در قدم بعدی، مدت ۶۰ دقیقه تست زنیتان را تقسیم بر تعداد سوالی که جواب داده اید بکنید!

در قدم بعدی بروید پاسخنامه را با دقت مطالعه کنید: ابتدا پاسخ سوالات غلط و سپس پاسخ سوالات نزده را خوب خوانده و تحلیل کنید.

 

در قدم آخر، هر روز جدول زیر کامل کنید:

روز و تاریخ مبحث تست زده شده تعداد سوالات تعداد صحیح ها تعداد نزده ها تعداد غلط ها درصد میانگین زمان برای هر تست

مزایای جدول تست زنی تکنیکی:

۱: این جدول نشان خواهد داد که بعد از چند روز یا چند هفته تست زنی، دارید پیشرفت می کنید یا پسرفت!!! که در هر صورت به راحتی می توانید علت یابی کنید!

۲: این جدول نشان خواهد داد که سرعت تست زنیتان افزایش می یابد یا کاهش!!

۳: این جدول نشان می دهد که در کدام دسته از مباحث (تحلیلی یا حفظی یا مسائل) تسلط بیشتری دارید!!! و اینکه روی کدام دسته از مباحث باید بیشتر سرمایه گذاری کنید!!!

۴: این جدول نقاط قوت و ضعف شما را پوشش خواهند داد. بنابراین در جلسه کنکور ابتدا به سوالاتی که نقاط قوتتان هست پاسخ بدهید و سپس بروید به دنبال سوالات بعدی!!!

۵: در نهایت این جدول که نقاط ضعفتان را نشان داد، خیلی راحت می توانید راهکار بیابید و آن نقاط ضعف را تقویت و اصلاح کنید.

 

من مطمئن هستم که شما نیز این روش را انجام خواهید داد و به موفقیت خواهید رسید و با موفقیتتان باعث خوشحالی من خواهید شد.

 

موفق باشید

دکتر مهدی نباتی

 

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
دبیر خصوصی و گروهی شیمی کنکور و المپیاد شیمی – آموزش جامع شیمی کنکور

 

 

مدرس خصوصی و گروهی شیمی کنکور و المپیاد شیمی ایران

 

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

شیمی کنکور دکتر نباتی – تحلیل سوال ۷۷ کنکور تجربی تیرماه ۱۴۰۲ – ساختار لوییس شیمی دهم

تحلیل سوال ۷۷ کنکور تجربی ۱۴۰۲ نوبت دوم دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

72 − = هفتاد یک