آخرین خبرها

همه چیز درباره المپیاد شیمی در ایران – آشنایی کامل با المپیاد شیمی

دبیر خصوصی و گروهی شیمی کنکور و المپیاد شیمی - آموزش جامع شیمی کنکور

آشنایی با صفر تا صد تمام مراحل المپیاد شیمی دانش آموزی

دکتر مهدی نباتی – استاد برتر المپیاد شیمی ایران

المپیاد شیمی چیست آشنایی با مراحل المپیاد شیمی ایران آشنایی با مرحله اول المپیاد شیمی ایران آشنایی با مرحله دوم المپیاد شیمی ایران آشنایی با مرحله سوم المپیاد شیمی ایران

دانش آموزان المپیادی عزیزم همانطور که خودتان هم به خوبی می دانید المپیاد شیمی تنها المپیادی است که در صورت قبولی در آن، در کنار خیلی از مزایای آن می توانید بدون کنکور در هر رشته تاپی که مدنظرتان هست در بهترین دانشگاه های ایران ادامه تحصیل بدهید و حتی می توانید دو رشته متفاوت را در دانشگاه های متفاوت به صورت هم زمان بخوانید. به همین خاطر، یکی از سوالات مهم و پرتکرار دانش آموزان در رابطه با آزمون المپیاد شیمی این است که آزمون المپیاد شیمی چند مرحله دارد و به چه صورتی برگزار می شوند و هم اینکه چه تعداد شرکت کننده دارد و از این تعداد شرکت کننده، چه تعداد قبولی دارد.

در این مقاله سعی کرده ام که به طور کامل به این سوالات پاسخ دهم.

 

آشنایی با مراحل المپیاد شیمی در ایران

المپیاد شیمی دانش آموزی در ایران شامل پنج مرحله است که طی این پنج مرحله از بین بیش از ۴۰ هزار نفر شرکت کننده، ۴ نفر برگزیده انتخاب شده و به المپیاد جهانی شیمی راه پیدا می کنند.

متقاضیان شرکت در آزمون علمی المپیاد شیمی باید مشغول به تحصیل در پایه دهم یا یازدهم در سال جاری باشند. و همچنین، دانش آموزان نباید وقفه تحصیلی یا ترک تحصیلی در دوره متوسطه داشته باشند.

 

مرحله اول المپیاد شیمی در ایران:

سوالات مرحله اول طی سال های مختلف دچار تغییراتی شده است اما به طور متوسط شامل ۵۰ سوال تستی است. برای قبولی در این مرحله باید به کتاب های شیمی دبیرستان و مباحث شیمی عمومی ۱ و ۲ و مبانی شیمی آلی تسلط داشته باشید.

مرحله اول المپیاد شیمی ایران معمولاً در بهمن ماه هر سال برگزار می شود و طی آن از بین حدود ۴۰ هزار شرکت کننده بیش از ۱۰۰۰ نفر پذیرفته می‌شوند. این پذیرفته شدگان می‌توانند وارد مرحله دوم المپیاد شیمی شوند.

 

مرحله دوم المپیاد شیمی در ایران:

آزمون مرحله دوم در اردیبهشت هر سال برگزار می شود و آزمون این مرحله شامل ۴۰ سوال تستی و ۷ سوال تشریحی است.

در این مرحله از ۱۰۰۰ نفر پذیرفته شده مرحله اول، فقط ۴۰ نفر پذیرفته می شوند. این ۴۰ نفر جهت شرکت در دوره تابستانه المپیاد شیمی که به صورت متمرکز در تهران برگزار می شود و شرکت در آن برای پذیرفته شدگان رایگان است، دعوت می شوند.

برای موفقیت در این مرحله لازم است بر مباحث درسی شیمی دبیرستان و شیمی عمومی ۱ و ۲، شیمی آلی، مسائل شیمی فیزیک ۱، مسائل شیمی تجزیه ۱ تسلط کامل داشته و همچنین قدرت حل سوالات و محاسبات در زمان مناسب داشته باشید.

 

مرحله سوم (دوره تابستانه المپیاد شیمی):

دانش آموزان قبول شده در مرحله دوم، وارد یک دوره هشت هفته ای در تابستان همان سال می شوند. این دوره شامل دو بخش تئوری و علمی در موضوعات مختلف شیمی است.

هدف کلی این دوره آشنایی کامل دانش آموزان با مباحث مقدماتی شیمی دانشگاهی (شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و شیمی معدنی) بوده و همچنین دانش آموزان باید بتوانند آزمایش های شیمی عمومی را انجام دهند.

در آخر و با توجه به نمرات آزمون های میان دوره و پایان دوره به ۸ نفر برتر مدال طلا تعلق می گیرد، حدود ۱۵ نفر مدال نقره و به مابقی شرکت کنندگان مدال برنز اهدا می شود.

دانش آموزانی که موفق به اخذ مدال طلا می شوند (۸ نفر)، ضمن معافیت کامل از کنکور سراسری، می توانند در هر کدام از رشته ها و دانشگاه های ایران ادامه تحصیل دهند. ضمنا این دانش آموزان وارد دوره طولانی بعدی که دوره ۸ نفر یا دوره انتخابی نام دارد می شوند.

 

مرحله چهارم (دوره ۸ نفر یا دوره انتخابی المپیاد شیمی):

دانش آموزان موفق به کسب مدال طلا به مدت یک سال در باشگاه دانش پژوهان آموزش دیده و پس از امتحانات انتخابی تیمی، ۴ نفر برگزیده به المپیاد جهانی شیمی اعزام خواهند شد. ۴ نفر دوم هم به عنوان اعضای ذخیره برگزیده می شوند.

زمان برگزاری این دوره از اواخر پاییز سال دوازدهم تا اوایل بهار سال بعدی آن است.

سطح مباحث این دوره نیز در سطح موضوعات شیمی دانشگاهی است.

 

مرحله پنجم (المپیاد جهانی شیمی):

المپیاد جهانی شیمی که شاید بتوان از آن به عنوان هدف نهایی برگزاری المپیاد دانش آموزی در هر کشوری یاد کرد، در تیرماه هر سال با شرکت ده ها کشور برتر در زمینه المپیاد شیمی برگزار می شود که طی آن مدال های طلا، نقره، برنز و دیپلم افتخار توزیع می شود.

ایران هر ساله در بین تیم های شرکت کننده در المپیاد جهانی شیمی جزو رقبای جدی است و رتبه ایران معمولاً بین ۵ یا ۱۰ کشور برتر می شود.

 

دکتر مهدی نباتی

مدرس مرجع المپیاد شیمی ایران

 

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
تدریس خصوصی و گروهی المپیاد شیمی در تهران (آنلاین و حضوری) و همه شهرها (آنلاین) شیمی نباتی چطوره

همه چیز درباره مرحله اول المپیاد شیمی دانش آموزی همه چیز درباره مرحله دوم المپیاد شیمی دانش آموزی همه چیز درباره مرحله سوم المپیاد شیمی دانش آموزی همه چیز درباره مرحله چهارم المپیاد شیمی دانش آموزی همه چیز درباره مرحله پنجم المپیاد شیمی دانش آموزی معرفی جامع المپیاد شیمی مجموعه مدارس کدام المپیاد شرکت کنم

تدریس خصوصی جامع و صفر تا صد المپیاد شیمی

 

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

پاسخ سوال ۱۸ المپیاد شیمی ۱۴۰۲ مرحله اول – زاویه پیوندی – المپیاد شیمی استاد نباتی

تدریس شیمی کنکور و المپیاد شیمی استاد شیمی آنلاین (همه شهرها) و حضوری (فقط تهران) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ یازده = 21