آخرین خبرها

نکته بسیار مهم ساختار لوئیس مولکول های دارای اتم هالوژن – شیمی کنکور

تدریس خصوصی و گروهی المپیاد شیمی در تهران (آنلاین و حضوری) و همه شهرها (آنلاین)

معلم خصوصی شیمی کنکور سراسری – حضوری و آنلاین

دکتر مهدی نباتی – استاد برتر شیمی کنکور ایران

لیست ۱۰ معلم شیمی برتر کنکور ده دبیر برتر شیمی کنکور چه کسانی هستند لیست برترین اساتید کنکوری بهترین و برترین دبیران کنکور ایران کلاس آنلاین صفر تا صد شیمی کنکور

دانش آموزان کنکوری عزیزم همان طور که در مقالات قبلی مربوط به بحث رسم ساختارهای لوئیس مولکول ها و ترکیبات شیمیایی هم توضیح دادم، یک سوال حتمی از این مبحث هر سال در کنکور سراسری (چه تجربی و چه ریاضی) می آید. حالا در بعضی از سال ها مثل سال ۱۴۰۰، دو سوال هم طرح می شود. به همین خاطر، این مبحث را باید در اولویت های آموزشیتان قرار دهید.

مبحث آرایش الکترون نقطه ای یا همان ساختار لوئیس ترکیبات، در عین سادگی دارای نکت ریز کنکوری بسیار زیادی است. در مقالات زیادی سعی کردم که این نکات را به طور جامع و دقیق به شما آموزش بدهم. اما امروز در این مقاله سعی دارم نکته ای را به شما یاد بدهم که متاسفانه در بسیاری از کتاب های تستی نیامده و آن هایی هم که اشاره کرده اند، کاملا اشتباه توضیح داده اند. حال آنکه در کنکور تجربی ۱۴۰۰ دقیقا از این نکته سوال طرح شد و متاسفانه بیش از ۹۹ درصد دانش آموزان اشتباه پاسخ دادند.

متاسفانه به دانش آموزان، اشتباهی آموزش داده شده که هالوژن ها (فلوئور، کلر، برم، ید و استاتین) فقط می توانند یک پیوند با یک اتم تشکیل دهند. حال در این مقاله می خواهم که توضیح دهم این کاملا اشتباه است و دقیقا مولکولی که در کنکور آمد را برایتان مثال بزنم.

پس حتما این مقاله را بخوانید تا خیالتان از این مبحث هم راحت شود…

 

نکته بسیار مهم آرایش الکترون نقطه ای مولکول های دارای اتم هالوژن

به آرایش الکترون نقطه ای ساختار مولکول های هیدروکلریک اسید، بور تری کلرید و یون کلرات توجه کنید:

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
ساختار لوئیس (آرایش الکترون نقطه ای) هیدروکلریک اسید، بور تری کلرید و یون کلرات

 

حالت الف: در مولکول های دو اتمی که تکلیف مشخص است و اتم های هالوژن حتما با یک اتم دیگر پیوند تشکیل می دهد. مانند هیدروکلریک اسید که اتم کلر فقط با یک اتم هیدروژن پیوند دارد.

 

حالت ب: در مولکول های چند اتمی، اگر اتم هالوژن اتم مرکزی نباشد، با یک اتم دیگر پیوند دارد. مانند بور تری کلرید که هر کدام از اتم های کلر فقط با یک اتم (یعنی اتم بور) پیوند دارند.

 

حالت ج: در مولکول ها یا گونه های چند اتمی که اتم هالوژن اتم مرکزی باشد، می تواند با چند اتم پیوند داشته باشد. مثلا در یون کلرات، اتم کلر هم زمان با ۳ اتم اکسیژن پیوند دارد.

 

نتیجه گیری: پس این جمله که اتم های هالوژن فقط می توانند یک پیوند تشکیل بدهند کاملا اشتباه است.

 

موفق باشید

دکتر مهدی نباتی

 

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
دبیر خصوصی و گروهی شیمی کنکور و المپیاد شیمی – آموزش صفر تا صد شیمی کنکور

لیست اسامی بهترین دبیران کنکور ایران لیست اسامی بهترین مشاوران کنکور ایران بهترین دبیر شیمی کنکور ۱۴۰۰ بهترین دبیر شیمی کنکور ۱۴۰۱ بهترین دبیر شیمی کنکور ۱۴۰۲ بهترین دبیر شیمی کنکور ۱۴۰۳ بهترین اساتید شیمی کنکور ایران بهترین مدرسین شیمی لیست ۱۰ استاد برتر شیمی بهترین دبیران شیمی کنکور اساتید برتر کنکور بهترین دبیران شیمی ایران

تدریس خصوصی حضوری و آنلاین شیمی کنکور و المپیاد شیمی

 

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

شیمی کنکور دکتر نباتی – تحلیل سوال ۷۷ کنکور تجربی تیرماه ۱۴۰۲ – ساختار لوییس شیمی دهم

تحلیل سوال ۷۷ کنکور تجربی ۱۴۰۲ نوبت دوم دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− یک = یک