آخرین خبرها

سوال انحلال پذیری شیمی هشتم – کلاس تدریس المپیاد شیمی آقای نباتی

تدریس خصوصی و تضمینی شیمی آیمت، تیزهوشان و شیمی کنکور و المپیاد شیمی

آمادگی المپیاد شیمی از پایه هشتم متوسطه اول دبیرستان

دکتر مهدی نباتی – استاد برتر المپیاد شیمی ایران

المپیاد شیمی هشتم نباتی المپیاد شیمی هشتم آقای نباتی المپیاد شیمی هشتم دکتر نباتی المپیاد شیمی هشتم مهدی نباتی المپیاد شیمی هشتم آقای مهدی نباتی

دانش آموزان عزیزم، مبحث انحلال پذیری از شیمی هشتم جزو مباحث بسیار مهم شیمی کنکور و المپیاد شیمی است که مقدمات این مبحث در شیمی هشتم گفته می شود و مباحث پیشرفته و پیچیده انحلال پذیری در فصل سوم شیمی دهم آموزش داده می شود.

در این مقاله می خواهم یکی از سوالات تستی کتاب شیمی هشتم تیزهوشان علامه حلی را با همدیگر حل کنیم تا مفهوم اولیه انحلال پذیری ترکیبات شیمیایی در آب را یاد بگیریم.

 

مسئله انحلال پذیری کتاب علامه حلی

انحلال پذیری نمکی در دمای ۹۰ درجه سانتی گراد برابر ۲۳ گرم است. ۵۵٫۲ گرم از این نمک در چقدر حلال حل شود تا یک محلول سیرشده تهیه شود؟

الف: ۲۴۰

ب: ۱۰۰

ج: ۱۶۰

د: ۲۸۰

 

پاسخ:

مفهوم انحلال پذیری: انحلال پذیری یک نمک در حقیقت به مقداری از نمک گفته می شود که در ۱۰۰ گرم آب به طور کامل حل شده و محلول سیرشده ساخته می شود.

 

بنابراین وقتی در این مسئله گفته شده که انحلال پذیری این نمک ۲۳ گرم است. منظور این است که در ۱۰۰ گرم آب، ماکزیمم، ۲۳ گرم از این نمک می تواند حل شود.

پس اگر بخواهیم ۵۵٫۲ گرم از این نمک را حل کنیم، بایستی مقدار محاسبه شده از حلال را استفاده کنیم که این مقدار حلال برابر خواهد بود با:

mwater = (55.2 × ۱۰۰) / ۲۳ = ۲۴۰ g

 

نتیجه: بنابراین برای تهیه محلول سیرشده از ۵۵٫۲ گرم نمک نیاز به ۲۴۰ گرم آب خواهیم داشت. ولی اگر سوال مقدار جرم محلول را می خواست، جواب ۲۹۵٫۲ گرم می شد!!

گزینه صحیح:

با توجه به محاسبات انجام شده، گزینه الف پاسخ صحیح این تست انحلال پذیری شیمی پایه هشتم کتاب تیزهوشان علامه حلی می باشد.

 

دکتر مهدی نباتی

استاد برند شیمی کنکور و المپیاد ایران

 

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
کلاس های جامع تدریس خصوصی حضوری و آنلاین شیمی تیزهوشان هفتم، هشتم و نهم المپیاد استاد برند شیمی کنکور ایران

معلم شیمی کنکور تهران مشهد اصفهان کرج شیراز تبریز قم اهواز کرمانشاه ارومیه رشت زاهدان همدان کرمان یزد اردبیل بندرعباس اراک اسلامشهر زنجان قزوین سنندج خرم آباد گرگان ساری شهریار شهر قدس کاشان ملارد دزفول نیشابور بابل خمینی شهر سبزوار گلستان آمل پاکدشت نجف آباد بروجرد آبادان قرچک بجنورد ورامین بوشهر ساوه 

تدریس خصوصی آنلاین و حضوری شیمی کنکور و المپیاد شیمی

قائم شهر بیرجند نسیم شهر سیرجان خوی ایلام بوکان شهرکرد سمنان فردیس مراغه شاهین شهر ملایر مهاباد سقز بندر ماهشهر رفسنجان گنبد کاووس شاهرود مرودشت کمال شهر 

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

پاسخ سوال ۱۸ المپیاد شیمی ۱۴۰۲ مرحله اول – زاویه پیوندی – المپیاد شیمی استاد نباتی

تدریس شیمی کنکور و المپیاد شیمی استاد شیمی آنلاین (همه شهرها) و حضوری (فقط تهران) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 16 = بیست شش