آخرین خبرها

تحلیل سوال نکته دار فصل سوم شیمی دهم آزمون گزینه دو ۲۶ آذر ۱۴۰۰

دبیر خصوصی و گروهی آنلاین شیمی کنکور و المپیاد شیمی در سراسر ایران

تحلیل و بررسی سوالات شیمی آزمون های آزمایشی کنکور

دکتر مهدی نباتی – برترین استاد شیمی کنکور ایران

شیمی کنکور ۱۴۰۲ نباتی شیمی کنکور ۱۴۰۲ آقای نباتی شیمی کنکور ۱۴۰۲ دکتر نباتی شیمی کنکور ۱۴۰۲ مهدی نباتی شیمی کنکور ۱۴۰۲ آقای مهدی نباتی

دانش آموزان کنکوری عزیزم، امسال آزمون های گزینه ۲ سوالات شیمی خوب و نکته دار و نزدیک به استانداردهای کنکور دارد. در آزمون روز جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ رشته تجربی دو تیپ تست جدید و یک تست تحلیلی نکته دار زیبا طرح کرده بودند. در این مقاله این سوال تحلیلی نکته دار که از فصل سوم شیمی دهم کنکور است را با هم بررسی می کنیم که هم شیوه تحلیل را یاد بگیریم و هم نکات تحلیلی مربوط به این مباحث را یاد بگیریم.

 

سوال نکته دار شیمی دهم گزینه دو

چند مورد از مطالب زیر، درست است؟

۱) از اتانول و استون، نمی توان محلول سیرشده در آب تهیه کرد.

۲) با فرض یکسان بودن چگالی متانول و اتانول، در محلول حاصل از اضافه شدن حجم برابر از آن ها با یکدیگر، اتانول نقش حلال را دارد.

۳) انحلال پذیری گازها در آب در دمای ثابت، با افزایش فشار به صورت خطی افزایش می یابد.

۴) با اینکه کربن دی اکسید یک مولکول ناقطبی است، اما در شرایط یکسان، انحلال پذیری آن در آب از نیتروژن منواکسید بیشتر است.

الف: ۱

ب: ۲

ج: ۳

د: ۴

 

پاسخ:

تحلیل مطلب ۱: با توجه به اینکه اتانول و استون می توانند با آب پیوندهای هیدروژنی بدهند، به همین خاطر در آب انحلال پذیری کامل دارند. لذا از حلال هایی که در همدیگر انحلال پذیری کامل دارند، نمی توان محلول سیرشده تهیه کرد، چون به هر نسبتی در همدیگر حل می شوند. لذا، این مطلب صحیح است.

تحلیل مطلب ۲: با توجه به اینکه مقدار هر دو حلال با هم مساوی است نمی توان گفت که یکی از آن ها حل شونده و دیگری حلال است. لذا، این مطلب صحیح نیست.

تحلیل مطلب ۳: انحلال پذیری گازها در آب به چند پارامتر نیروهای بین مولکولی، جرم مولی، قطبیت مولکولی، سطح مقطع مولکولی، دما و فشار وابسته است. کلا انحلال پذیری گازها در آب با افزایش فشار افزایش می یابد و از قانون هنری پیروی می کند. لذا، این مطلب صحیح است.

تحلیل مطلب ۴: پارامتر جرم مولی به پارامتر قطبیت مولکولی موقع مقایسه انحلال پذیری گازها در آب، اولویت دارد. لذا چون کربن دی اکسید جرم مولی بیشتری نسبت به منوکسید کربن دارد، به همین خاطر انحلال پذیری بیشتری نیز دارد. لذا، این مطلب صحیح است.

 

گزینه صحیح:

با توجه به تحلیل های انجام شده، گزینه ج پاسخ تیپ تست جدید شیمی دهم کنکور می باشد.

 

دکتر مهدی نباتی

استاد برتر شیمی کنکور ایران

 

آقای دکتر مهدی نباتی استاد برتر شیمی کنکور ایران
تدریس خصوصی و تضمینی شیمی دبیرستان (دهم، یازدهم و دوازدهم)، تیزهوشان و شیمی کنکور و المپیاد شیمی

استاد خوب شیمی کنکور تهران مشهد اصفهان کرج شیراز تبریز قم اهواز کرمانشاه ارومیه رشت زاهدان همدان کرمان یزد اردبیل بندرعباس اراک اسلامشهر زنجان قزوین سنندج خرم آباد گرگان ساری شهریار شهر قدس کاشان ملارد دزفول نیشابور بابل خمینی شهر سبزوار گلستان آمل پاکدشت نجف آباد بروجرد آبادان قرچک بجنورد ورامین بوشهر ساوه 

تدریس خصوصی آنلاین و حضوری شیمی کنکور و المپیاد شیمی

قائم شهر بیرجند نسیم شهر سیرجان خوی ایلام بوکان شهرکرد سمنان فردیس مراغه شاهین شهر ملایر مهاباد سقز بندر ماهشهر رفسنجان گنبد کاووس شاهرود مرودشت کمال شهر 

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

حل ویدیویی شیمی کنکور تیر ۱۴۰۲ رشته تجربی سوال ۱۰۷ – طیف نشری خطی فلزات – شیمی دهم – استاد نباتی

سوال تحلیلی از طیف نشری خطی عناصر تدریس خصوصی شیمی دهم کنکور دکتر مهدی نباتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × = شانزده