آخرین خبرها

تحلیل و بررسی کتاب های دو جلدی شیمی پایه و شیمی ۳ سه سطحی قلم چی

تدریس خصوصی و تضمینی شیمی آیمت، تیزهوشان و شیمی کنکور و المپیاد شیمی

آنالیز سطح کیفی کتاب شیمی سه سطحی قلم چی

دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور و المپیاد ایران

تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۲ دکتر نباتی تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۳ دکتر نباتی تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۴ دکتر نباتی مدرس شیمی کنکور

دانش آموزان کنکوری عزیزم، حدود ۳ ماه پیش، مدیریت محترم انتشارات قلم چی زحمت کشیدند هر دو جلد کتاب سه سطحی شیمی پایه و شیمی ۳ را برایم فرستادند تا سطح کیفی کتاب ها را بررسی کنم…

امروز در این مقاله می خواهم با همدیگر یک بررسی کلی راجع به کتاب دو جلدی شیمی سه سطحی انتشارات قلم چی با هم داشته باشیم و ببینیم که از نظر کیفی آیا برای آزمون کنکور سراسری مناسب هستند یا نه؟؟!!!

 

کتاب های سه سطحی شیمی پایه و شیمی ۳

* انتشارات قلم چی، کتاب های سه سطحی را برای درس شیمی در دو جلد جداگانه شیمی پایه و شیمی ۳ به چاپ رسانده اند.

* جلد شیمی پایه مختص شیمی دهم و شیمی یازدهم می باشد و شیمی ۳ هم مختص شیمی دوازدهم کنکور می باشد.

* کتاب های سه سطحی شیمی، درسنامه ندارند و صرفا فقط سوالات دسته بندی شده به همراه پاسخ تشریحی می باشند.

* هر کدام از این دو جلد دارای سوالات دسته بندی شده در سه سطح نسبتا دشوار، دشوار و دشوارتر می باشد.

 

* کتاب شیمی سه سطحی پایه شامل ۶۰۰ سوال به همراه پاسخ تشریحی می باشد. ۱۹۱ سوال از تیپ سوالات نسبتا دشوار، ۱۹۹ سوال دشوار و ۲۱۰ سوال از تیپ سوالات دشوارتر می باشد.

* کتاب سه سطحی شیمی ۳ هم شامل ۵۰۰ سوال به همراه پاسخ تشریحی می باشد. ۱۶۳ سوال از تیپ سوالات نسبتا دشوار، ۱۶۸ سوال دشوار و ۱۶۹ سوال از تیپ سوالات دشوارتر می باشد.

 

* اولین نکته جالبی که در مورد این کتاب ها خودش را نشان می داد این بود که برای هر سوال دقیقا مشخص کرده اند که چند درصد از داوطلبان به آن ها جواب داده اند و چند درصد از آن ها هم درست پاسخ داده اند!! یعنی شما به راحتی می توانید در کنار تمرین و تست زنی، خودتان را با آمار واقعی داوطلبان مقایسه کنید!

* از لحاظ کیفی، سطح سوالات دسته نسبتا دشوار مشابه سوالات آموزشی در کتاب های تستی دیگر هست. یعنی صرفا آموزشی است و سعی کرده اند که نکات مهم و فرمول های مهم هر فصل را در قالب چند تست بولد کنند و آموزش دهند.

* اما در سوالات دو دسته دیگر مخصوصا سوالات دسته دشوارتر، تیپ سوالات جدید و جالبی بود که می تواند هم نکات ترکیبی جدیدی را یاد بدهد و هم آزمون خوبی برای دانش آموزان باشد تا بتوانند با سوالات سطح بالا نیز آشنایی پیدا کنند.

 

* نکته خوب و مثبت دیگر این کتاب ها این است که از اضافه گویی و صرفا پر کردن صفحات با سوالات مشابه و تکراری همچون خیلی از کتاب های موجود دیگر در بازار پرهیز کرده و از همان صفحه اول مستقیما به اصل مطلب پرداخته و به رسالت خودش یعنی کتاب های جمع بندی و نکته و تست عمل کرده است.

*خب مشخص است که واقعا در این تعداد کم تست نمی توان همه نکات شیمی را پوشش داد. ولی به خاطر حجم کم، و همچنین تمرکز بر روی مطالب و نکات مهم و علاوه بر آن ها، ارائه تیپ تست های جدید و ترکیبی جالب، از نظر من کتاب های خوبی برای دوران جمع بندی شیمی می تواند باشد.

 

*** لذا با این توضیحات، پیشنهاد نهایی من این است که اگر خواستید از کتاب های سه سطحی شیمی استفاده کنید، بعد از اتمام منبع اصلی و در دوران جمع بندی از آن ها استفاده کنید.

 

دکتر مهدی نباتی

استاد برند شیمی کنکور ایران

تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۲ در تهران زعفرانیه قیطریه محمودیه کامرانیه ولنجک نیاوران فرشته فرمانیه الهیه آجودانیه مینی سیتی اقدسیه تجریش سوهانک ازگل اوین دارآباد دربند کاشانک باغ فردوس جعفرآباد تهران

آقای دکتر مهدی نباتی استاد برتر شیمی کنکور ایران
تدریس خصوصی آنلاین و حضوری شیمی آیمت، تیزهوشان و شیمی کنکور و المپیاد شیمی توسط دکتر نباتی

دبیر خوب شیمی کنکور تهران کرج شیراز تبریز مشهد اصفهان قم اهواز کرمانشاه ارومیه رشت زاهدان همدان کرمان یزد اردبیل بندرعباس اراک اسلامشهر زنجان قزوین سنندج خرم آباد گرگان ساری شهریار شهر قدس کاشان ملارد دزفول نیشابور بابل گلستان آمل بروجرد آبادان قرچک بجنورد ورامین بوشهر ساوه جهرم تربت حیدریه شهرضا مرند بندر انزلی اندیشه الوند

تدریس خصوصی آنلاین و حضوری شیمی کنکور و المپیاد شیمی

قائم شهر بیرجند نسیم شهر لاهیجان خوی شهرکرد سمنان فردیس مراغه شاهین شهر ملایر مهاباد گنبد کاووس شاهرود تنکابن مهرشهر کرج چابهار قوچان اهر میانه پرند کازرون بهشهر خمینی شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × = پانزده