آخرین خبرها

۱۵ روش برای تقویت حافظه دانش آموزان در آماده سازی المپیاد شیمی و کنکور

شیمی کنکور و المپیاد شیمی استاد مهدی نباتی

روشهای تقویت حافظه دانش آموزان – دکتر مهدی نباتی

استاد شیمی طلاییهای المپیاد و رتبه های برتر کنکور

تدریس خصوصی شیمی کنکور استاد نباتی

تدریس خصوصی المپیاد شیمی استاد نباتی

یکی از سوالات پرتکراری که معمولا دانش آموزان عزیزم در کلاسهایمان ازم میپرسند اینه که استاد برای اینکه ذهنمون قویتر بشه چیکار کنیم؟ یا سوال میپرسند که با اینکه خوب درس میخونیم و همون لحظه کامل یاد میگریم ولی بعد از مدت کوتاهی یادمون میره، چیکار کنیم که حافظه یادگیریمون تقویت پیدا کنه؟

خب دانش آموزان عزیزم اینکه شما بایستی ساعت مطالعه بالا و قابل قبولی داشته باشید و مرورهای زیاد و منظمی داشته باشید شکی نیست ولی برای تقویت حافظه جهت یادگیری آسانتر مباحث درسی و ماندگاری طولانی مدت مطالب در ذهن بایستی یک سری نکات را مدنظر قرار بدهید.

در ادامه میخواهم ۱۵ روش مهم برای تقویت حافظه را برای شما عزیزان توضیح دهم. حتما این نکات را جدی بگیرید و انجام دهید، مطمئن باشید بعد از دو سه هفته نتیجه اش و معجزه اش را خواهید دید.

تدریس المپیاد شیمی تدریس شیمی کنکور دانلود جزوه المپیاد شیمی دانلود رایگان جزوه جامع المپیاد شیمی چگونه در المپیاد شیمی مدال طلا کسب کنیم

**********

دانلود جزوات طلایی المپیاد شیمی مرحله های اول و دوم

**********

بهترین روشهای یادگیری فرمولهای شیمی کنکور و المپیاد شیمی چگونه در المپیاد شیمی موفق شویم المپیاد شیمی پایه هفتم پایه هشتم پایه نهم دبیرستان متوسطه اول

۱۵ روش طلایی تقویت حافظه

۱- نوشتن:

دوستان عزیزم نوشتن واقعا معجزه می کند. سعی نکنید که جزوه یا کتاب رو بگیرید دستتون و مثل روزنامه بخونید. اینجوری بعد چند دقیقه مطمئن باشید که چیزی یادتان نخواهد بود. حتما برگه چرک نویس کنار دستتون باشد و هر چیزی که تو جزوه میخونید یا مساله ای رو میبینید روی برگه بنویسید حتی اگر اون مطلب یا مساله رو قبلا بارها خوانده یا حل کرده اید. باور کنید نوشتن معجزه می کند!!! چون نوشتن حین خواندن باعث برقراری ارتباط بین مغز و دست می شود. شما اگر دقت کنید ما اساتید وقتی می خواهیم به شما مطلبی را آموزش دهیم، توضیح دادنمان همراه با نوشتن است. چرا؟؟!! چون ارتباط قوی بین دستمان و مغزمان برقرار شده و همین که شروع به نوشتن می کنیم خودبخود ایده حل سوال در ذهنمان شکل میگیرد. عزیزانم، شما دو هفته این کار را انجام دهید قول میدهم معجزه ای در یادگیری شما رخ دهد که اصلا باورتان نشود به طوری که بعد از یک ماه خواهید دید موقع حل کردن سنگینترین سوال هم به محض اینکه شروع به نوشتن میکنید خودبخود ایده حل سوال در ذهنتان جرقه میزند.

روش کسب مدال طلا در المپیاد شیمی

۲- مطالعه بیشتر

من همیشه برای دانش آموزانم مثال یک کاسب در بازار را میزنم. یک کاسب هر چقدر هم سرمایه اولیه بالایی داشته باشد هر چقدر که مغازه اش در بهترین جای بازار باشد ولی نمی تواند بگوید که با دو ساعت کار کردن در روز میخواهم بیشترین درآمد را در بین هم صنفانم داشته باشم!!!

دوستان عزیزم برای موفقیت در هر کاری باید تلاش صورت بگیرد. برای موفقیت در آزمونهای بزرگی چون المپیاد شیمی یا کنکور، شما بایستی تایم مطالعاتی بالایی داشته باشید و مطالعه بیشتری داشته باشید و یک مطلب را چندین و چند بار مرور کنید و بخوانید و مساله های بیشتر کار کنید تا به مهارت کامل و صددرصدی برسید.

دانلود جزوه المپیاد شیمی پایه هفتم دبیرستان متوسطه اول

۳- تکه تکه کردن

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر دانش آموزان می کنند این است که یک فصل طولانی را پشت سر هم می خوانند بدون اینکه تستی بزنند یا مروری کنند. دوستان عزیز این نوع مطالعه هیچ سودی ندارد جز اینکه همون لحظه یاد میگیرید ولی بعد چند ساعت یا نهایتا یکی دو روز یادتان خواهد رفت!

سعی کنید هر فصل را به چندین مبحث کوچک تقسیم بندی کنید و هر مبحث را خوب بخوانید و برایش سوالات زیادی کار کنید و بعد از آنکه در آن مبحث جزء به مهارت کامل رسیدید سراغ مبحث بعدی بروید. اینجوری خواهید دید که وقتی آن فصل تمام شد، شما به تمامی نکات و تکنیک های آن فصل تسلط کامل پیدا کرده اید.

دانلود جزوه المپیاد شیمی پایه هشتم دبیرستان متوسطه اول

۴- بیشتر به کمتر

یکی دیگر از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر دانش آموزان خودشان انجام می دهند و یا مشاورها برایشان انجام می دهند برنامه ریزی غیر اصولی است. به این صورت که کل تایم مطالعاتی روزانه شان را به ۶ یا ۷ پارت مطالعاتی یکسان یک و نیم ساعته یا دو ساعته تقسیم می کنند و بینشان استراحت یک ربعه یا نیم ساعته قرار می دهند. حتما خودتان دقت کرده اید که پارتهای مطالعاتی اول را خیلی خوب مطالعه می کنید و پارتهای بعدی را یا خسته هستید و خوب و کامل انجام نمی دهید و یا اگر انجام می دهید ولی بازدهیتان پایین است. دلیلش غیر اصولی بودن این نوع مطالعه و برنامه ریزی است و این نوع مطالعه در هیچ کجای دنیا وجود ندارد جز در برنامه ریزیهای انجام شده توسط بلاگرهای مشاورنمای ایران.

دوستان عزیز پارت بندی مطالعاتی صحیح در دنیا پارت بندی بیشتر به کمتر است. مشخص است که شما در ابتدای هر روز انرژی بیشتری دارید و ذهنتان هنوز خسته نشده است بنابراین در پارتهای اول شما باید تایم بیشتری را مطالعه کنید. و رفته رفته پارتهای بعدیتان تایمشان کمتر و کمتر شود. این کار دو مزیت دارد. اولا اینکه در پارتهای مطالعاتی اول که ذهن شما هنوز خسته نیست میتوانید مطالعه بیشتری انجام دهید. مزیت دوم این است که شما در هر پارت مطالعاتی می دانید که تایم پارت مطالعاتی بعدیتان مثلا یه ربع کمتر از این پارت هست بنابراین ذهنتان خودبخود تحریک می شود که این پارت را به خوبی انجام داده تا به پارت بعدی بروید چون آنجا قرار است که مثلا یه ربع زودتر استراحت کنید.

دانلود جزوه المپیاد شیمی پایه نهم دبیرستان متوسطه اول

۵- مخفف سازی

یکی از بهترین روشهای یادگیری مباحث درسی مخفف سازی است. این روش برای یادگیری مباحث چند موردی بسیار عالی است. برای این کار کافی است حروف اول کلمات یا جملات را به هم وصل کنید و به صورت یک کلمه قابل معنی دربیاورید.

برای مثال خود من در کلاسها برای اینکه دانش آموزان لیست کامل انحلالهای گرماگیر یادشان بماند کلمه “شن پاک” را یادشان داده ام. به این صورت که دانش آموزان یاد می گیرند انحلال شکر (کربوهیدراتها)، نمکهای نیترات دار، نمکهای پتاسیم دار، نمکهای آمونیوم دار و نمکهای کلردار در آب فرایندهایی گرماگیر هستند.

دانلود رایگان جزوه جامع المپیاد شیمی سال هفتم دبیرستان متوسطه اول

۶- داستان بسازید

داستان سازی برای فهم خیلی از مباحث درسی کمک می کند. خیلی از اوقات، مباحث به قدری گنگ است که دانش آموز برای یاد گرفتنش تایم زیادی می گذارد و آخر سر چون نمی تواند دلیل وجودی آن مبحث را بفهمد یا بی خیال آن مطلب می شود و یا مجبور می شود فقط حفظ کند که مسلم است چون آن مطلب را درک نکرده آن مطلب مدت زمان زمانی در حافظه اش خواهد ماند و بعد از مدت زمان کوتاهی فراموشش خواهد کرد. ولی اگر آن مطلب را در قالب یک داستان قابل تجسم برای خودش درآورد بعید است که حتی تا آخر عمرش نیز فراموش شود.

برای مثال پیوند فلزی و تشکیل دریای الکترونی جزو مباحثی است که معمولا دانش آموزان نمی توانند به خوبی درکش کنند و مدام از خودشان می پرسند یعنی چه که یک دریایی از الکترونهای آزاد در فلزات وجود دارد. به همین خاطر من در کلاسها برای اینکه این مبحث برای بچه ها جا بیفتد و برای همیشه در ذهنشان بماند اتم های فلزی را به چند دوست صمیمی تشبیه کرده ام که خانه هایشان دقیقا کنار هم و چسبیده به هم است. این چندتا دوست از صبح تا شب با هم وقت میگذرونند و حتی شبها هم باهمدیگر تلفنی حرف می زنند. روزی یکی از اونا میگه ما که همیشه با هم هستیم پس بیایید دیوار اتاق هامون رو برداریم که شب ها هم باهم باشیم. بنابراین قبل از برداشته شدن دیوارها، هر کدام جاشون مشخص بود که در اتاق خودشان هستند ولی الان که دیوارها برداشته شد هر کدام که هرجا که دوست دارد میتواند برود و بنابراین فردی که بیرون توی محله وایساده الان دیگر نمی تواند تشخیص دهد که کدام فرد متعلق به کدام خانه است. از طرفی چون همیشه باهم هستند بنابراین هر روز صمیمیتر میشوند و جدا کردن آنها هم سختتر میشود.

در کلاس به بچه ها میگم چرا این چندتا دوست توانستند این کار را بکنند دلیلش این بود که خانه هایشان کنار هم و هم سطح بود که توانستند دیوارها را بردارند. چرا از بیرون از خانه دیگر قابل تشخیص نیستند چون درون محوطه بزرگ ایجاد شده مدام در حال جابجا کردن جایشان هستند. چرا دوستیشان هر روز قویتر میشود چون تمامی تایمشان را باهم هستند.

خب در فلزات هم اینگونه است چون فلزات از یک نوع هستند پس اوربیتالهای ظرفیتشان سطح انرژی یکسانی دارند بنابراین این اوربیتالهای اتمی باهم هیبرید شده و یک اوربیتال مولکولی بزرگتری ایجاد می کنند و از این به بعد الکترون های ظرفیتی در این اوربیتال مولکولی بزرگ حرکت می کنند و بنابراین قابل تشخیص نیستند. و از طرفی سخت بودن فلزات و رسانا بودن و شفاف بودنشان نیز به همین خاطر است. و حرکت آزادانه الکترونهای ظرفیتی در سرتاسر فلزات را هم دریای الکترونی می گویند.

دوستان عزیزم مشاهده کردید، با یک داستان سازی و شبیه سازی کوچک به راحتی می توانیم یک مبحث کامل را برای خودمان آسان کنیم و اینگونه هیچ وقت یادمان نخواهد رفت.

دانلود جزوه جامع المپیاد شیمی سال هشتم دبیرستان متوسطه اول

۷- تمرین کردن

بروسلی یک جمله معروفی داره که شاید شنیده باشید. میگه که من از کسی که هزار ضربه را یک بار تمرین کرده نمیترسم، من از کسی میترسم که یک ضربه را هزار بار تمرین کرده است.

این جمله را به این خاطر بهتون گفتم چون اکثرا دانش آموزانی را میبینم که انگار توی مسابقه دو شرکت کرده اند و روزنامه واری مباحث را پشت سر هم می خوانند و فقط دوست دارند که تمام شود بدون اینکه واقعا یاد گرفته باشند. دوستان من این روش مطالعه کاملا اشتباه است. مهم نیست که شما چه تعداد مبحثی را خوانده باشید. مهم این است که هر مبحثی را که می خوانید آنقدر بادقت بخوانید و چندین بار مرور کنید و چندین تست برایش کار کرده باشید که به مهارت کامل برسید. به طوری که خیالتان راحت باشد که اگر از آن مبحث در المپیاد شیمی یا کنکور سراسری سوال آمد حتما خواهید توانست که جواب بدهید. به همین خاطر شدیدا توصیه میکنم که تا مطلبی را یاد نگرفته اید و تمرین زیاد نکرده اید اصلا سراغ مبحث بعدی نروید چون در غیر این صورت هم خودتان را گول زده اید و هم تایم از دست داده اید به طوری که چند ماه مانده به آزمونتان چشم باز کرده و خواهید دید که هیچ مبحثی را بلد نیست و قادر به زدن حتی یک تست نیستید. دوستان عزیزم شیمی درس شوخی برداری نیست، در کنار یاد گرفتن تکنیک های تست زنی و تحلیل مطالب باید تمرین زیاد هم داشته باشید تا به موفقیت صددرصدی برسید.

دانلود جزوه جامع المپیاد شیمی سال نهم دبیرستان متوسطه اول

۸- با صدای بلند خواندن

عزیزان من، توصیه میکنم اگر امکانش را دارید که در منزلتان محیط جداگانه ای از بقیه اعضای خانواده برای خودتان فراهم کنید و در آنجا مطالعه کنید، حتما با صدای بلند درس بخوانید و اصلا با چشم نخوانید یا زیر لب زمزمه نکنید. مطالعه با صدای بلند جزو مواردی است که واقعا در تقویت حافظه و افزایش زمان ماندگاری مطالب معجزه میکند. به ۳ دلیل است که با صدای بلند خواندن باعث تقویت حافظه میشود. اول اینکه باعث افزایش تمرکز میشود و باعث میشود که ذهنتان حین درس خواندن سراغ موضوعات دیگر نرود و تمام تمرکزتان بر روی درس باشد. دوم اینکه با صدای بلند خواندن موجب گفتن مطالب به ضمیر ناخودآگاهتان میشود و آن مطلب را به طور کامل درک میکنید و تا مدت زیادی مطلب از ذهنتان نمیرود و بعدا موقع مرور به راحتی مطالب دوباره در ذهنتان مثل یک داستان صوتی پخش میشود. نهایتا دلیل سوم این است که با صدای بلند درس خواندن انگار نوعی آموزش به دیگران است و به شدت موجب افزایش میزان یادگیری میشود.

تدریس المپیاد شیمی به دانش آموزان هفتم دبیرستان متوسطه اول

۹- تمرکز بالا

نیازی به گفتن نیست چون خودتان به خوبی میدانید که داشتن تمرکز بالا حرف اول و آخر را در امر یادگیری دروس میزند. به همین خاطر تلفن همراه، تلویزیون، خوردن تنقلات، و هر وسیله چیز دیگری که باعث حواس پرتی میشود را از محیط مطالعه تان دور کنید. هرچقدر محیط اطرافتان آرام باشد و شلوغ نباشد و اشیای اضافی دور و برتان نباشد تمرکزتان به همان اندازه بالا خواهد رفت.

تدریس المپیاد شیمی به دانش آموزان هشتم دبیرستان متوسطه اول

۱۰- بپرسید چرا؟؟

یکی از موارد بسیار مهم که باعث افزایش تقویت حافظه میشود تحلیل عمقی مطالب است. شما هر مطلبی را که میخوانید بایستی توقف کنید و از خودتان بپرسید که چرا این مطلب اتفاق می افتد و دلیل اون جمله، عبارت یا مبحث را از خودتان بپرسید. هرچقدر به اینگونه چراها پاسخ بدهید و دلیل چرایی مباحث رو بلد باشید مطمئن باشید که اون مطالب هیچ وقت یادتان نخواهد رفت. دوستان عزیزم یک نکته ای را هم توجه کنید که مغز انسان واقعا عجیب است چون هر چقدر که بیشتر تحلیل کردن را یاد بگیرد و تقویت شود به همان اندازه کارتان در تحلیل مطالب بعدی راحتتر میشود.

تدریس المپیاد شیمی به دانش آموزان نهم دبیرستان متوسطه اول

۱۱- آزمودن خودتان

دوستان عزیز سعی کنید هر هفته یا دو هفته یک بار از خودتان یک آزمون چندسواله بگیرید و ببینید با خودتان چندچند هستید. برای خودتان درصد بگیرید و سوالات نزده و یا اشتباه را تحلیل یاد بگیرید. منظورم این آزمونهای موسسات نیستاا. منظورم این است که آخر هر هفته از همون مباحثی که در طول هفته خوانده اید چند سوال را از کتاب یا جزوات تستیتان به رندوم انتخاب کرده و جواب بدهید و ببینید که چند درصد از اون مباحثی که از اول هفته تا آخر هفته خوانده اید در یادتان مانده است. همین امر باعث میشود که هر هفته نسبت به هفته قبل بهتر شوید. یادتان باشد که بهترین نوع رقابت هر انسانی برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت، رقابت با خودش است. شما اگر هر هفته خودتان را مورد سنجش قرار دهید و بعد از چند هفته نتایج این آزمون هارو کنار هم بزارید خواهید دید که چقدر پیشرفت کرده اید.

چرا باید از سال هفتم دبیرستان المپیاد شیمی بخوانم

۱۲- خواب کافی داشته باشید

دانش آموزان عزیزم همانگونه که تایم مطالعاتی بالا بسیار مهم است داشتن خواب کافی هم مهم است. فکر نکنید که باید مثل بولدوزر فقط باید مطالعه کنید و پیش بروید. چون اگر استراحت کافی نداشته باشید شاید در هفته های اول اوکی باشید ولی مطمئن باشید که بعد از چند وقت ذهنتان خسته خواهد شد و دیگر رمقی برای طی کردن ادامه مسیر آماده سازی المپیاد شیمی یا کنکور سراسری نخواهید داشت. پس برای داشتن یک ذهن شاداب حتما به مقدار کافی بخوابید نه کم و نه زیاد بلکه به اندازه کافی!

چرا باید از سال هشتم دبیرستان المپیاد شیمی بخوانم

۱۳- جملات طنز و احمقانه

دانش آموزان عزیز سعی کنید در یادگیری بعضی از مباحث مخصوصا مباحثی که بایستی ترتیب صحیح چند مورد را بلد باشید از جملات طنزگونه استفاده کنید.

برای مثال من در کلاسهایمان برای اینکه بچه ها ترتیب صحیح خاصیت الکترونگاتیوی عناصر را بلد باشند جمله “فکلی نون بیار، گردو کره پودر کن بده سیما” رو یادشون دادم.

{فکلی (فلوئور و اکسیژن و کلر) نون (نیتروژن) بیار (برم و ید)، گردو (گوگرد) کره (کربن و هیدروژن) پودر کن (فسفر) بده (بور) سیما (سیلیسیم و فلزات Metals)}

F > O > Cl > N > Br > I > S > C > H > P > B > Si > Metals

چرا باید از سال نهم دبیرستان المپیاد شیمی بخوانم

۱۴- تدریس به دیگران

عزیزان من یکی از موارد مهم دیگر که به شدت باعث تقویت حافظه و افزایش میزان یادگیری میشود تدریس و توضیح دادن به دیگران است. حتی اگر فردی نباشد که بتوانید به او توضیح دهید توصیه میکنم که یک بالشت یا متکا رو روبروی خودتان قرار دهید و آن مبحث درسی را مثل یک استاد به آن درس بدهید. شک نکنید که باعث پیشرفتتان خواهد شد. چون آدم موقع توضیح دادن یک مطلب به دیگران است که باعث میشود به تمامی نکات و جنبه های پیدا و آشنای آن مبحث پی ببرد. چرا تا حالا از خودتان نپرسیده اید که یک مدرس چرا هیچ وقت موقع تدریس جزوه ای در اختیار ندارد و همه مباحث را ذهنی تدریس می کند و به هر نوع سوال شما به آسانی و بدون فکر کردن جواب می دهد. چون آن مبحث را آنقدر به دانش آموزان دیگر تدریس کرده و آنقدر سوالات زیادی از دانش آموزان شنیده و جواب داده که تمامی آن مباحث با تمامی نکات ریزش و تمامی انواع سوالات احتمالی  در ذهنش حک شده است. پس شما هم به راحتی میتوانید شبیه یک استاد خودتان را قوی کنید و آن مبحث را به طور کامل برای خودتان جا بیندازید.

تدریس خصوصی المپیاد شیمی برای دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم و نهم دبیرستان متوسطه اول

۱۵- آب به میزان کافی بنوشید

دوستان عزیز نوشیدن آب باعث شادابی ذهن و طراوت بدن می شود. اگر آب کافی به بدن برسد باعث میشود که الکترولیت های بدن و به عبارتی یونهای انتقال دهنده پیامهای عصبی به راحتی در خون و اندامهای بدن جابجا شود و بنابراین نه ذهنتان خسته میشود و نه بدنتان. پس حتما موقع مطالعه یک بطری آب خنک کنار دستتان باشد که هر نیم ساعت یا یک ساعت یک جرعه آب میل کنید.

دانلود جزوات طلایی المپیاد شیمی استاد نبانی

دانلود رایگان جزوه المپیاد شیمی استاد مهدی نباتی

با آرزوی موفقیت برای شما دانش آموزان عزیزم

شیمی کنکور استاد نباتی

دکتر مهدی نباتی

استاد شیمی کنکور و المپیاد

تدریس خصوصی شیمی کنکور استاد نباتی

**********

دانلود جزوات طلایی المپیاد شیمی مرحله های اول و دوم

**********

بهترین روشهای یادگیری فرمولهای شیمی کنکور و المپیاد شیمی چگونه در المپیاد شیمی موفق شویم المپیاد شیمی پایه هفتم پایه هشتم پایه نهم دبیرستان متوسطه اول

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو
دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور و طلایی های المپیاد شیمی

شیمی کنکور استاد نباتی

تدریس تکنیکی و خصوصی شیمی کنکور و المپیاد شیمی

شیمی کنکور استاد نباتی

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

المپیاد شیمی ۱۴۰۲ مرحله اول پاسخ سوال ۱۶ – مقایسه شعاع یونهای دوره دوم و سوم

تدریس المپیاد شیمی و شیمی کنکور استاد شیمی آنلاین (همه شهرها) و حضوری (فقط تهران) دکتر …

2 نظر

  1. ممنونم استاد عزیزم مرسی که هستین و همیشه بهترین راهنماییارو برای ما میکنین

  2. مهدیس حاجیان

    واقعا عالی بود استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده ÷ = هفت