آخرین خبرها

مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی با روش های پیشنهادی آقای نباتی

کنکوری ها

سه روش و یک پیشنهاد مهم برای مدیریت زمان کنکور

دکتر مهدی نباتی – استاد برتر شیمی کنکور ایران

کنکور ۱۴۰۲ نباتی کنکور ۱۴۰۲ آقای نباتی کنکور ۱۴۰۲ دکتر نباتی کنکور ۱۴۰۲ مهدی نباتی کنکور ۱۴۰۲ آقای مهدی نباتی کنکور ۱۴۰۲ دکتر مهدی نباتی شیمی کنکور ۱۴۰۳

دانش آموزان کنکوری عزیزم در این مقاله می خواهم سه روش و یک پیشنهاد بسیار مهم برای مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی کنکور سراسری تجربی و ریاضی را برای شما عزیزان توضیح دهم.

 

روش اول: روش ضربدر و منها

سوال های هر درس را به ترتیب بخوانید و در مورد هر سوال تصمیم بگیرید که آیا می توانید آن سوال را در زمان کوتاه پاسخ دهید یا نه!!!

در صورتی که نمی توانید به آن سوال در آن زمان پاسخ دهید، فورا آن سوال را کنار بگذارید، ممکن است آن سوال دشوار باشد یا اینکه پاسخگویی به آن سوال زمانبر باشد. در کنار سوال ها دشوار یک علامت منها بگذارید و دور آن دایره بکشید و در کنار سوالات زمانبر یک علامت ضربدر بگذارید.

در صورتی که در پایان آزمون وقت داشتید با یک استراتژی بازگشت به سراغ این سوال ها باز خواهید گشت.

شاید در ظاهر، اجرای این روش ساده به نظر برسد اما برای آن که روش ضربدر و منها را به خوبی و درستی اجرا کنید به دو مهارت مهم نیاز دارید:

مهارت اول مهارت فراشناختی است باید فورا تشخیص دهید که کدام سوال ساده، کدام سوال دشوار و کدام سوال وقت گیر و زمانبر است.

مهارت دوم مهارتی است که به هوش هیجانی شما مربوط است. باید اراده قوی داشته باشید تا سوال هایی را که بلد هستید اما زمانبر و وقت گیر هستند را کنار بگذارید و به سراغ سوال های ساده تر بعدی بروید.

 

روش دوم: روش زمان های نقصانی

برای هر درس کمی کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه ی سوال در نظر بگیرید. این یک روش مکمل برای روش ضربدر و منفی است.

سعی کنید سوال های هر درس را در زمانی کوتاه تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید.

در کنکور سراسری زمان درس های عمومی یعنی ادبیان و عربی و دین وزندگی و زبان هر کدام بین هفده دقیقه تا بیست دقیقه پیشنهاد شده است. ما برای این درس ها، زمان نقصانی را پانزده دقیقه (یعنی یک ربع ساعت) پیشنهاد کرده ایم.

وقتی شما این زمان ها را رعایت کنید در پایان درس های عمومی، پانزده دقیقه وقت اضافی خواهید داشت که می توانید به تشخیص خود صرف استراتژی بازگشت کنید و در زمانی که ذخیره کرده اید به سراغ درس ها و سوالاتی که برایتان مهم تر و ضروری تر است بروید و روی سوال های زمانبر و سوال های دشوارتر وقت بگذارید.

با خیال آسوده از این که به همه سوالات ساده در تمام درس ها پاسخ داده اید اکنون به سراغ سوال های دشوارتر و وقت گیرتر می روید.

 

روش سوم: استراتژی بازگشت

معنی استراتژی بازگشت این است که شما بدانید زمان ذخیره شده در پایان آزمون را صرف کدام درس ها و کدام سوال ها بکنید.

هر دانش آموزی اولویت های خود را دارد و می توان گفت که تقریبا هیچ دو دانش آموزی، استراتژی بازگشت یکسانی ندارند. زیرا میزان تسلط آن ها بر درس های مختلف متفاوت است و تصمیم هایی که در ابتدای آزمون می گیرند و هدف گذاری هایی که برای پاسخ به هر درس دارند با دانش آموزان دیگر فرق می کند.

برای این که بتوانید به یک استراتژی مناسب در بازگشت به سوال ها در پایان هر آزمون بگیرید خوب است استراتژی های بازگشت دانش آموزان برتر سال های گذشته را بخوانید اما متناسب با نیاز خود از ابتدای سال چند روش را تمرین کنید تا به بهترین استراتژی که مناسب خود شماست برسید.

 

پیشنهاد مهم:

قبل از شروع آزمون برای هر درس هدف گذاری مشخصی را انجام دهید و یک نقشه ذهنی برای پاسخ گویی به درس ها و سوال ها طراحی کنید.

می گویند هر چیزی دو بار ساخته می شود یک بار در ذهن ما و بار دوم در عالم واقعیت. قبل از شروع آزمون، هدف گذاری خود را برای هر درس بنویسید. ممکن است تصمیم بگیرید در یک درس، از همه سوالات به چند سوال پاسخ دهید. اگر هدف گذاریتان از آغاز معلوم باشد در جلسه آزمون، آرامش بیشتری خواهید داشت و روش های مدیریت زمان را با تسلط و اطمینان بیشتری اجرا خواهید کرد.

 

دکتر مهدی نباتی

استاد برند شیمی کنکور ایران

 

آقای دکتر مهدی نباتی استاد برتر شیمی کنکور ایران
تدریس خصوصی و تضمینی شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم، تیزهوشان و شیمی کنکور و المپیاد شیمی آقای نباتی

معلم خوب شیمی کنکور تهران مشهد اصفهان کرج شیراز تبریز قم اهواز کرمانشاه ارومیه رشت زاهدان همدان کرمان یزد اردبیل بندرعباس اراک اسلامشهر زنجان قزوین سنندج خرم آباد گرگان ساری شهریار شهر قدس کاشان ملارد دزفول نیشابور بابل خمینی شهر سبزوار گلستان آمل پاکدشت نجف آباد بروجرد آبادان قرچک بجنورد ورامین بوشهر ساوه 

تدریس خصوصی آنلاین و حضوری شیمی کنکور و المپیاد شیمی

قائم شهر بیرجند نسیم شهر سیرجان خوی ایلام بوکان شهرکرد سمنان فردیس مراغه شاهین شهر ملایر مهاباد سقز بندر ماهشهر رفسنجان گنبد کاووس شاهرود مرودشت کمال شهر 

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی

روش های مدیریت زمان در دوران کنکور

روش های مدیریت زمان در دوران کنکور   اولویت بندی کارهای روزانه تون رو به …

2 نظر

  1. دستتون درد نکنه عالی بود خیلی برام خوب بود

  2. سارا رضایی

    سلام ممنون از مطالب خوب و کاربردی که رایگان آموزش میدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سی شش ÷ = 4