آخرین خبرها

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

کنکوری ها

روش مطالعه شیمی برای کسب رتبه خوب

دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور ایران

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

دانش آموزان عزیزم سلام…

هر سال یک سری سوالات تکراری از دانش آموزان داریم که این عزیزان به خاطر اینکه دسترسی به منبع خوب ندارند جواب صحیح برای این سوالاتشان پیدا نمی کنند. همین موضوع هر چقدر که زمان می گذرد بیشتر برایشان به دغدغه ذهنی تبدیل شده و نهایتا باعث افزایش استرس، رفتن مسیر اشتباهی، از دست دادن تایم زیاد و نهایتا باعث شکست در آزمون کنکور سراسری می شود.

این که شما عزازان دلم سوال دارید طبیعی است چون تا حالا ده بار کنکور که ندادید تا تجربه داشته باشید!!! ولی شما زمانی بزرگترین قدم اشتباه زندگیتان را برمیدارید که با دیدن هر مطلب اشتباه و دروغین در پیج های زرد فضای مجای از سمت یک سری مشاورنماها، تحت تاثیر قرار گرفته و انتخاب های اشتباهی انجام می دهید.

ببینید دوستان عزیزم اولا توجه به این موضوع داشته باشید که یک مشاور باید علم مشاوره بلد باشه یعنی اینکه تحصیلات دانشگاهی در اون رشته رو داشته باشه و هم اینکه تجربه داشته باشه. اینکه فردی صرفا خودش در کنکور رتبه آورده دلیل بر این نمیشه که بشه مشاور!!! پس از این به بعد خواستید از مشاوره فردی استفاده کنید یا از مطالب پیجی در فضای مجازی یا صفحات اینترنتی استفاده کنید، اول از همه ببینید آیا آن فرد صلاحیت صحبت کردن در مورد موضوع مهم و سرنوشت ساز کنکور دارد یا نه؟؟!!

دانش آموزان عزیزم مطلب بعدی اینکه شما باید هر موضوعی رو از متخصص آن کار بپرسید. درسته که متاسفانه در مملکت ما همه افراد حس متخصص بودن بهشون دست میده ولی شما باید عاقل باشید و بدانید که هر مشکلی رو از چه فردی باید بپرسید. مثل این است که بیایید از من مدرس شیمی در مورد منابع زیست شناسی بپرسید و یا اینکه بخواهید روش تست زنی درس ریاضی رو بهتون یاد بدم و یا اینکه مشاوره و برنامه ریزی بخواهید و … خب مشخص است که من نمی توانم جواب درستی در مورد این سوالاتتان به شما بدهم… دلیلش هم مشخص است چون من از سال ۸۵ مدرس شیمی کنکور و المپیاد بوده ام و نه مشاور و مدرس زیست و شناسی و غیره. پس عزیزان من باز هم تاکید می کنم هر سوالی رو از متخصص آن حوزه بپرسید.

خب بگذریم…

با توجه به اینکه هر ساله این موقع ها دانش آموزان به فکر کنکور می افتند و البته نمی دانند که چطور و ار کجا شروع کنند، تصمیم گرفتم در این مقاله تعدادی از این سوالات شما عزیزان رو توضیح بدم و اگر احیانا سوال دیگری نیز داشتید در انتهای همین مطلب کامنت بگذارید مطمینا در اولین فرصت جواب خواهم داد.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

راز موفقیت رتبه های برتر کنکور چیست؟

ببینید دانشآموزان عزیزم، من از سال ۸۵ تا الان بیش از صدها رتبه تک رقمی و دو رقمی در کنکورهای سراسری تجربی و ریاضی تربیت کرده ام. همه این عزیزان در یک سری مشخصه مشترک هستند که در ادامه تعدادی از این ویژگیها رو براتون توضیح میدم.

الف: نظم: همه دانش آموزان موفق در مطالعه و کارهای روزمره نظم مثال زدنی دارند. اینطور نیست که یک روز ۱۴ ساعت بخوانند و روز دیگر ۶ ساعت!!! یا دو روز درس بخوانند و روز دیگر بشینن سریال و فیلم ببینند کل روز رو!!! خلاصه همه کارهایشان روی نظم خاصی است و اغلب هم توسط مادرشان چک می شود یعنی مادر این دانش آموزان کاملا به انجام برنامه روزانه آن ها دقت دارند و البته دانش آموزانی هم هستند که خودشان به بهترین نحو می توانند نظم رو در کارهاشون داشته باشند.

ب: برنامه مشخص: دومین پارامتر مشخص در تمامی این دانش آموزان موفق، داشتن برنامه مشخص درسی است. یعنی دقیقا می دانند که در هر روز، از هر درسی چقدر بخوانند و چندتا تست بزنند. یا دقیقا می دانند که مطالعه هر فصل از هر کتاب درسی در چه مدت زمانی بایستی انجام بگیرد و دقیقا چه تعداد تستی باید زده شود. اینجاست که یک مشاور حرفه ای و کاربلد کار شما را بسیار آسان می کند و دقیقا با برنامه ریزی مشخص، ابتدا و انتهای مسیر را برای شما در هر روز، هر هفته، هر ماه و همچنین در کل مدت کنکور مشخص می کند.

ج: هدف مشخص: سومین موضوع این است که دانش آموزان قوی و موفق، دقیقا می دانند که هدفشان چیست و دقیقا برای رسیدن به هدفشان به چه رتبه ای و چه درصدهایی در چه دروسی نیاز دارند. در حالی که متاسفانه خیلی از اوقات می بینیم دانش آموزان میگن دوست داریم پزشکی قبول شویم ولی حالا کنکور بدیم و هر رتبه ای آوردیم بالاخره یک رشته ای قبول می شویم…

د: انگیزه بالا: یکی دیگر از خصوصیات مشترک دانش آموزان رتبه برتری، همین داشتن انگیزه بالا است. این دانش آموزان چون هدف مشخصی دارند بنابراین انگیزه بالایی هم برای مطالعه دارند و به هیچ وجه با حرف این و اون دلسرد نمی شوند. متاسفانه خیلی دانش آموزان قوی بودند که هیچ وقت موفق نشدند چون هر کسی هر چیزی می گفت اینها روی خودشان اجرا می کردند… یا مثلا در فلان پیج زردی در فلان شبکه مجازی فلان فردی گفته که مثلا درس خواندن آینده ای ندارد… خیلی از دانش آموزان متاسفانه با اینجور حرف های بی اساس خیلی زود دلسرد شده و انگیزه خود را از دست می دهند.

ه: دوری از شبکه های مجازی: بدون شک هیچ دانش آموز موفقی زمانی را که می تواند به مطالعه و تست زنی بیشتر سپری شود را صرف چرخیدن در فضای مجازی و دنبال کردن اخبار زرد نمی کند. من تا به حال هیچ رتبه برتری را ندیدم که در سال کنکورش در شبکه های مجازی حضور داشته باشد.

و: تلاش زیاد: ببینید دانش آموزان عزیزم به تناسب رتبه ای که برای قبولی در رشته مورد دلخواهتان نیاز دارید باید تلاش کنید و مطالعه کنید. برای مثال برای قبولی در رشته پزشکی تهران و کسب رتبه برتری حتما باید هر روز بالای ۱۲ ساعت مطالعه داشته و در روزهایی که مدرسه می روید بالای ۶ ساعت مطالعه کنید. بنابراین اگر کسی تبلیغی کرد و گفت فلانی با ۴ ساعت مطالعه توانسته در تهران پزشکی قبول شود مطمئن باشید دارد دروغ می گوید. بنابراین باز هم تاکید میکنم باید تلاش زیادی برای قبولی رشته مد نظرتان داشته باشید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

چرا شیمی تعیین کننده ترین درس کنکور است؟

دانش آموزان عزیزم درس شیمی یک تفاوت عمده ای با دروس دیگر دارد و آن این است که نه مثل دروس زیست شناسی و زمین شناسی حفظی است و نه مثل دروس ریاضی و فیزیک فرمولی است. درس شیمی تحلیلی است. یعنی حتی مسائل آن نیز نیاز به تحلیل های سنگین دارد. همین تحلیل های سخت و پیچیده باعث می شود که آمار پاسخ های اشتباه به سوالات بسیار بالا رود و عملا کسب درصدهای متوسط و متوسط رو به بالا در این درس برای خیلی از دانش آموزان تبدیل به یک رویا شود.

از طورفی درصد پاسخگویی داوطلبان به این درس پایین بوده  لذا ترازها بسیار پایین می آید و اینجاست که شما اگر بتوانید درصد بالایی را کسب کنید، رتبه تان جابجایی فوق العاده ای خواهد داشت.

لطفا به آمار پاسخگویی دانش آموزان به درس شیمی کنکور تجربی ۹۸ دقت کنید:

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

محدوده درصد پاسخگویی صحیح تعداد داوطلبان
از ۳۲- تا ۰٫۱- درصد ۱۲۰۱۲۹
صفر درصد ۱۵۰۶۶۵
از ۰٫۱ تا ۹٫۹ درصد ۱۷۱۸۱۲
از ۱۰ تا ۱۹٫۹ درصد ۵۷۹۶۵
از ۲۰ تا ۲۹٫۹ درصد ۲۰۱۲۲
از ۳۰ تا ۳۹٫۹ درصد ۱۸۶۱۰
از ۴۰ تا ۴۹٫۹ درصد ۱۲۰۲۷
از ۵۰ تا ۵۹٫۹ درصد ۶۸۴۱
از ۶۰ تا ۶۹٫۹ درصد ۲۶۹۳
از ۷۰ تا ۷۹٫۹ درصد ۲۰۳۳
از ۸۰ تا ۸۹٫۹ درصد ۱۰۹۷
از ۹۰ تا ۹۹٫۹ درصد ۳۹۵
۱۰۰ درصد ۲۲

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

حالا چرا آمار پاسخگویی دانش آموزان برای درس شیمی در کنکور تجربی ۹۸ را براتون گذاشتم؟؟؟!!! دلیلش این است که کنکور ۹۸ آسانترین کنکور سالهای اخیر بوده و اگر سطح سوالات شیمی کنکور ۹۸ را یک در نظر بگیریم سطح سوالات شیمی کنکور سالهای اخیر صد بوده است! منظورم این است که اصلا یک تفاوت فاحشی در میزان سختی شیمی کنکور ۹۸ (اولین کنکور نظام جدید) و شیمی کنکور سالهای اخیر (مخصوصا کنکورهای تجربی ۹۱ و ۱۴۰۱) وجود دارد.

حالا در همین یه اصطلاح آسانترین کنکور! اگر دانش آموزی فقط به ۳۰ درصد سوالات درست جواب می داد تقریبا ۹۵ درصد داوطلبان رو پشت سر می گذاشت!!

در همین کنکور آسان ۹۸ مشاهده می کنید که از ۵۶۵۰۰۰ نفر فقط سیزده هزار نفر بالای ۵۰ درصد زده اند! یعنی فقط ۲ درصد داوطلبان کنکور موفق به کسب درصد بالای ۵۰ در درس شیمی کنکور شده اند!!!

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

بهترین مدت زمان مطالعه برای درس شیمی کنکور چقدر است؟

دانش آموزان عزیزم مدت زمان مطالعه درس شیمی واقعا خیلی بستگی به میزان توانایی دانش آموزان، میزان کل تایم مطالعاتی روزانه شان و همچنین رشته ای که می خواهند قبول شوند دارد. ولی در کل، دانش آموزانی که به دانشگاه خوب و رشته خوب فکر می کند بایستی روزهایی که مدرسه می روند هر روز یک ساعت و نیم، و در روزهای غیر مدرسه هر روز دو و نیم ساعت تا سه ساعت برای درس شیمی وقت بگذارند.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

بهترین منابع آموزشی برای درس شیمی کنکور چیست؟

دانش آموزان عزیزم شما می توانید از یکی از روش های زیر برای آموزش درس شیمیتون استفاده کنید. این منابع آموزشی بر اساس میزان نتیجه دهی که در تمام مدت تدریسم از سال ۸۵ تا کنون مشاهده کرده ام مرتب شده است:

کلاس های خصوصی شیمی کنکور

کلاس های گروهی شیمی کنکور

جزوات شیمی کنکوری

کتاب های آموزشی شیمی کنکور

فیلم های آموزشی شیمی کنکور

کتاب های درسی شیمی

دانش آموزان عزیزم نکته ای که باید توجه کنید این است که حتما تک منبعی پیش بروید و از چند منبع به صورت هم زمان استفاده نکنید.

نکته بعدی اینکه اگر از کتاب آموزشی قراره استفاده کنید پیشنهاد می کنم از درسنامه های کتاب خیلی سبز یا کتاب مبتکران استفاده کنید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

بهترین کتاب های تستی برای درس شیمی کنکور چیست؟

متاسفانه در سال های اخیر کتاب های بی کیفیت و بی محتوای زیادی برای درس شیمی به چاپ رسیده و در یازار موجود هستند و همین باعث سردرگمی دانش آموزان می شود.

نمی دانم چه لزومی دارد که هر کسی که یک سال هم نشده که تدریس می کند احساس وظیفه به او دست داده و شروع به نوشتن کتاب می کند!!! همین اواخر در اوج ناباوری دیدم که کتابی برای شیمی کنکور به چاپ رسیده که نویسنده اش تا همین دو ماه پیش خودش دانش آموز بوده!!! باباجان کتاب تستی رو باید اساتیدی بنویسند که سالها سابقه تدریس در این حوزه را دارند و دقیقا به تمام نکات ریز و پنهان تمامی مباحث آشنا هستند.

از این حرف ها که بگذریم…

از نظر بنده که در کلاس های خودم به دانش آموزانم معرفی می کنم:

کتاب های تستی برای دوره آموزشی: ۱- کتاب تستی شیمی IQ جلد اول ۲- کتاب تستی شیمی مبتکران (توجه شود فقط یکی از این کتاب ها تهیه شود و به شدت توصیه می کنم از چند منبعی پرهیز کنید.)

کتاب تستی برای دروه مرور: کتاب مسائل شیمی کنکور نشر الگو

کتاب  تستی برای دوره جمع بندی: کتاب های سه سطحی قلم چی

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

آیا تست های کتاب تست شیمی را یک در میان بزنیم؟

اصلا چنین کاری نکنید. باز هم متاسفانه برخی از این مشاورنماها به بچه ها میگن که تست هارو یک در میون بزنن. عزیزان من اصلا چنین کاری رو نکنید. چون هر تستی نکته ای دارد و حتما طراح کتاب از طرح آن تست، نکته ای مد نظرش بوده است.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

در دوره آموزشی، چگونه تست شیمی بزنم؟

دوستان عزیزم هر روز بعد از مطالعه درسنامه، چند تست از همان مبحث بلافاصله بزنید تا مبحث کاملا برایتان جا بیفتد.

سه روز بعد، تعداد ۵ تا ۱۰ تست دوباره از آن مبحث بزنید تا مطلب در ذهنتان دوباره تکرار شود.

یک هفته بعد باز هم چند تست بزنید تا مبحث کاملا در حافظه تان بماند.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

کدام مباحث و فصل های درس شیمی کنکور مهم است؟

متاسفانه خیلی از اوقات می بینم که گفته می شود مثلا فلان فصل ها از درس شیمی مهمترن و یا به اصطلاح تست خیزن. ولی دانش آموزان عزیزم اصلا به اینجور گفته ها توجه نکنید. چون شیمی درس تحلیلیه و تمامی مباحث به هم مرتبط هستند. مخصوصا در سال های اخیر که سوالات درس شیمی کنکور، به صورت تحلیلی و ترکیبی طرح شده اند. پس شدیدا توصیه می کنم که مباحث درس شیمی را به طور کامل و با نظم مشخصی بخوانید و تست بزنید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

چگونه مباحث درس شیمی کنکور را به صورت ترکیبی بخوانیم؟

دانش آموزان عزیزم ز فصل اول شروع به خواندن کرده و تست های مربوط به هر فصل را به طور کامل بزنید و تمامی نکات را یادداشت کنید. هیچ تستی را از کتاب تستی جا نیندازید.

هر چه جلوتر می روید و مباحث جدیدی را می خوانید، همان مباحث را با مباحثی که قبلا خوانده اید با هم ترکیب کنید و به هم مرتبط سازید.

با این روند وقتی به انتهای دوره آموزشیتان می رسید، تمام مباحث در ذهن شما در هم تنیده شده اند و وقتی که دوره دوم یعنی دوره مرور را شروع می کنید، خواهید دید که چقدر راحت می توانید مباحث را به هم مرتبط کنید و از پس هر نوع تستی بر می آیید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

چرا تعداد اشتباهاتمان در دوره آموزشی بالاست؟

دانش آموزان عزیزم این طبیعی است که شما در دوره آموزشی موقع تست زنی اشتباهات زیادی داشته باشید. اصلا اسم دوره هم دوره آموزشی است. یعنی شما باید با همین اشتباه کردنا و جمع کردن نکات و تکنیک ها بتوانید به تسلط و مهارت در درس شیمی دست پیدا کنید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

چطور باید تست های شیمی را بزنیم؟

دانش آموزان عزیزم به هیچ وجه یکی یکی تست نزنید و هی برید جواباشونو ببینید. بلکه یک تعداد تست مشخص تعیین کنید و بعد از اینکه به همه آن سوالات جواب دادید بروید به پاسخنامه مراجعه کنید و جواباتونو چک کنید و سوالات رو تحلیل کنید و نکات سوالات را یادداشت کنید.

حتما تست های مهم و نکته دار را علامت بزنید که تا در دوره جمع بندی دوباره آن تست ها را کار کنید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

برای درس شیمی تست مهم است یا کتاب درسی؟

عزیزان من، تست زنی مکمل مطالعه کتاب و درسنامه است و این دو مکمل هم هستند.

تست زنی باعث جا افتادن مباحث درسی می شود.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

چطور بفهمیم که در درس شیمی چقدر آمادگی داریم؟

بعد از گذراندن دوره آموزشی، در دوره مرور، تست های زمان دار بزنید و خودتان را محک بزنید و ببینید که سرعت عملتان در پاسخگویی چقدر بوده و درصد پاسخ های صحیحتان چقدر است. سپس به رفع نقاط ضعفتان بپردازید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

آیا تست های درس شیمی کنکورهای سال های اخیر را باید نزدیک کنکور بزنیم؟

دانش آموزان عزیزم درست است که در ماه آخر کنکور بایستی تمام سوالات کنکورهای سال های اخیر را حل کنید ولی اشکالی ندارد که قبلا نیز در مراحل آموزشیتان به این سوالات پاسخ دهید. چون این کار از ترستان کم خواهد کرد و با جواب دادن به این سوالات کنکور، اعتماد به نفس و کاراییتان نیز بالا خواهد رفت.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

بهترین زمان برای جمع بندی شیمی کنکور چه موقعی است؟

ماه آخر ماه تحلیل سوالات کنکورهای اخیر و همچنین تورق جزوه و کتاب های درسی است.

دو ماه قبل از آن هم بهترین زمان برای شروع جمع بندی درس شیمی کنکور است.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

به امید موفقیت همه شما عزیزان دلم

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

دکتر مهدی نباتی

استاد شیمی کنکور ایران

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی - بهترین و برترین استاد شیمی کنکور، المپیاد و تیزهوشان ایران 09053190439 ایمو

شیمی تکنیکی استاد نباتی – روش های تکنیکی حل سریع مسائل ترکیبات آلی – شیمی یازدهم

روش تکنیکی محاسبه انواع و تعداد پیوندها در آلکین ها آموزش روش های تکنیکی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش × = 12