آخرین خبرها

الهام گرفتن از قوانین نیوتن برای افزایش بهره وری مطالعه دانش آموزان در دوران کنکور

کنکوری ها

روش افزایش بهره وری مطالعه برای دروس کنکور

دکتر مهدی نباتی – استاد شیمی کنکور ایران

تدریس خصوصی شیمی کنکور استاد مهدی نباتی

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

دانش آموزان عزیزم سلام…

یکی از موضوعاتی که همیشه توسط عزیزان مطرح میشه اینه که کِی برای مطالعه دروس کنکور اقدام کنیم یا اینکه نمی دانیم از کجا شروع کنیم و یا اینکه تایم مطالعه ام کم است و یا اینکه میزان راندمان مطالعه ام کم است و سوالاتی از این قبیل …

در این مقاله قرار است که یاد بگیریم که خیلی راحت می توانیم از قوانین نیوتن الهام بگیریم و به عنوان یک الگوی خوب برای مطالعه دروس کنکورمان استفاده کنیم.

شدیدا پیشنهاد می کنم که مباحثی که مطرح می شود را با دقت حداقل دوبار بخوانید و حتما اجرایی کنید.

بهتون قول می دم اگر آنچه که توضیح میدم رو خوب اجرا کنید در حداقل زمان ممکن شاهد پیشرفت عجیبی در کمیت و کیفیت مطالعه تان خواهید شد..

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

قوانین نیوتن برای انجام دادن کارها

دانش آموزان عزیزم، در سال ۱۶۸۷ نیوتن سه قانون حرکت معروف خود را در کتابش منتشر کرد.

نیوتن در حقیقت با نوشتن این کتاب و بیان این سه قانون، اساس علم مکانیک کلاسیک را پایه ریزی کرد و نگاه جهان را به فیزیک و علم تغییر داد.

اما عزیزان من، چیزی که بیشتر مردم دنیا به آن توجه نمی کنند این است که این ۳ قانون حرکت نیوتن را می توان برای افزایش راندمان و بهره وری کارها از جمله مطالعه کتاب نیز به کار برد.

پس بیایید این سه قانون را بهتر بشناسیم و در زندگی خودمان از جمله مطالعه کتاب ها از این قوانین آقای نیوتن، نهایت استفاده را ببریم.

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

اولین قانون نیوتن جهت افزایش بهره وری کارها

آقای نیوتن در اولین قانون مطرح می کند که تمامی جسم ها در هر حالتی که باشند یعنی چه در حال سکون باشند و چه با سرعت ثابت در حال حرکت باشند، حتما به همان حال باقی خواهند ماند، مگر این که نیرویی خارجی به آن ها وارد شده و مجبور به تغییر حالت شوند.

خب دانش آموزان عزیزم از همین قانون اول نیوتن می توانیم نتیجه بگیریم که انگار به عقب انداختن کارها یکی از قوانین نانوشته این جهان هستی است!!!

خیلی از دانش آموزان عزیز حس ایده آل گرایی دارند یعنی فکر می کنند که از همان شروع بایستی تایم مطالعاتی بالایی داشته باشند و موقع مطالعه، همه مباحث را متوجه بشوند و بتوانند همه تست ها را جواب بدهند و ….

اما واقعیت این است که هیچ وقت چنین چیزی امکان پذیر نیست…

و وقتی روزهای آغازین هفته را از دست می دهند با خودشان می گویند که خب از شنبه هفته بعد به طورت منظم شروع می کنم…

و بدین صورت هی مدام روزها می گذرد و غافل از اینکه هنوز استارت مطالعات دوره کنکور را نزده اند ولی رقبایشان از خیلی وقت پیش شروع کرده اند!!!

بنابراین دانش آموزان عزیزم ایده آل گرایی را کنار بگذارید و از همین امروز و از همین حالا شروع کنید…

شاید باورتان نشود شروع از همین حالا، معجزه خواهد کرد!!!

چون همیشه برداشتن قدم اول سخت است و وقتی شروع کنید، مراحل بعدی مطالعه و تست زنیتان به صورت اتومات و دومینووار رخ خواهد داد.

از طرفی هر دانش آموزی از بعضی از دروس خوشش میاد و از بعضی از دروس نه!!! و البته این یک امر طبیعی است. و بنابراین با اینکه در برنامه روزانه شان برای همه دروس تایم در نظر می گیرند ولی می بینی که کل اون روز تمام شده ولی سراغ اون دروسی که برایشان سخت است نرفته اند و دوباره به خود می گویند عیبی ندارد فردا اون درس رو می خونم. و هی این فرداها تکرار می شود و زمان می گذرد و نتیجه این می شود که در بعضی دروس به تسلط کافی می رسند اما در بعضی دروس دیگر نه!!!

دانش آموزان عزیزم طبق همین قانون اول نیوتن متوجه شدیم تا برای کاری، قدم اول را برندارید، آن کار هیچ وقت اتفاق نمی افتد!!!

بنابراین شدیدا توصیه می کنم که سختترین کارها را در همان اول صبح به عنوان اولین کار انجام دهید!

باور کنید برداشتن قدم اول مهم است… خواهید دید که بعد از چند روز در آن درس نیز پیشرفت چشمگیری خواهید داشت!

بنابراین عزیزان من پشت گوش انداختن کارها را کنار بگذارید و طبق برنامه شروع به انجام کارها کنید مطمئن باشید که همانند دومینو، مراحل بعدی مطالعاتتان خودبخود انجام خواهد شد.

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

دومین قانون نیوتن جهت افزایش بهره وری کارها

قانون دوم نیوتن می گوید برآیند نیروهای وارد به یک جسم برابر با ضرب جرم جسم در شتاب آن است.

نکته بسیار مهمی که در این قانون دوم نیوتن وجود دارد این است که هم اندازه نیروها مهم است و هم جهت این نیروها مهم است.

دانش آموزان عزیزم، همین داستان در همه امور زندگی هم جاری است. برای پیشرفت درست است که میزان تلاش و حجم کارهایی که انجام می دهیم مهم هست ولی برای موفقیت لازم است که متمرکز کار کنیم.

خیلی از دانش آموزان این مشکل را دارند و مدام از خود می پرسند که چرا من که این همه مطالعه می کنم پس چرا پیشرفت خاصی در درصدها و تراز درس ها ندارم.

واقعیت امر این است که عزیزان من این که شما باید زحمت بکشید و تایم مطالعاتی بالا داشته باشید شکی در آن نیست که باید برای موفقیت حتما مطالعه خوب و کافی داشته باشید. اما مهم تر از آن این است که شما باید متمرکز مطالعه کنید.

خیلی از اوقات متاسفانه دانش آموزانی را می بینم که برای هر درسی چندین جزوه و چندین کتاب تستی و آموزشی تهیه کرده است. درست است که این عزیزان تایم مطالعاتی بالایی دارند ولی نمی توانند پیشرفت چشمگیری داشته باشند. دلیلش هم واضح است چون تعداد منابعی که دارند زیاد است و به هر کدام سیخونکی زده اند. عزیزان من در کنکور کسی که هزاران کتاب را سیخونک زده باشد موفق نمی شود بلکه دانش آموزی موفق می شود که یک منبع خوب را چندین و چند بار خوانده باشد و به تمامی مباحث و نکات مسلط شده باشد.

یا متاسفانه خیلی از دانش آموزان هستند که هر آزمونی را که تبلیغش را در فضای مجازی دیده اند شرکت می کنند. یعنی به جای اینکه بر روی برنامه یک آزمون آزمایشی تمرکز کنند مجبورند که مدام هر هفته یک آزمون متفاوتی را بدهند و صرفا رفع تکلیف کنند.

و البته یک سری از دانش آموزان هم هستند درگیر گوشی و فضای مجازی هستند و وسط هر نیم ساعت یه ساعت مطالعه به بهانه خسته شدن تایم زیادی را برای چرخیدن در فضای مجازی هدر می دهند.

دانش آموزان عزیزم به بیان ساده اگر بخوام بگم، شما فقط مقدار مشخصی نیرو برای انجام دادن کارهایتان در اختیار دارند و جایی که این نیروها را وارد می کنید به اندازه زحمتی که می کشید اهمیت دارد.

تدریس خصوصی شیمی کنکور دکتر مهدی نباتی

سومین قانون نیوتن جهت افزایش بهره وری کارها

سومین قانون حرکت بیان می کند که هنگامی که جسمی به جسم دیگر نیرو وارد می کند، جسم دوم نیز هم زمان نیرویی برابر ولی خلاف جهت آن وارد می کند.

دانش آموزان عزیزم، همه ما انسان ها سرعت متوسطی برای پیش بردن اهداف زندگیمان در اختیار داریم. سطح کارایی و بهره وری ما اغلب از توازن نیروهای مولد و نیروهای غیر مولد در زندگی سرچشمه می گیرد که به نیروهای برابر و مخالف نیوتن بسیار شبیه است.

در زندگی ما، نیروهای مولد مانند تمرکز و مثبت اندیشی، و نیروهای غیر مولد مانند استرس، کمبود و تلاش برای انجام چند کارِ هم زمان وجود دارد.

عزیزان من، برای افزایش اثربخشی و بهره وری در مطالعاتتان در دوران کنکور، دو انتخاب پیش رو دارید:

انتخاب اول افزایش حجم نیروهای مولد است یعنی برای مثال تمرکزتان را بر روی هدفتان افزایش دهید. یا مثلا قهوه بیشتری بخورید که بتوانید بیشتر مطالعه کنید. یا از قرص های جوشان انرژی زا استفاده کنید تا کمتر دچار خستگی بشوید و بتوانید با انرژی بیشتری بر روی مطالعه تان تمرکز داشته باشید.

اما انتخاب دوم حذف نیروهای مخالف است. دانش آموزان عزیزم شما باید یاد بگیرید که بتوانید زندگیتان را ساده تر کنید، نه گفتن را یاد بگیرید، محیط مطالعه خود را تغییر بدهید تا بتوانید از عوامل حواس پرتی دوری کنید. گوشیتان را در اتاق دیگر بگذارید تا کمتر وسوسه بشوید که وقت ارزشمند خودتان را با چرخیدن در فضای مجازی هدر بدهید. یا تعداد مسئولیت هایتان را کاهش دهید و نیروهایی که شما را در زندگی عقب رانده اند حذف کنید.

مسلم است که با کاهش نیروهای غیر مولد، بهره وری شما نیز بهبود می یابد؛ دقیقا مانند برداشتن موانع از سر راه است.

اما مشکل این راه این است که شما هر چقدر که موانع را حذف کنید، باز هم با موانع جدیدتری شاخ به شاخ خواهید شد. بنابراین مدام شما سعی خواهید کرد که تمام انرژیتان را صرف حذف این نیروهای غیر مولد بکنید.

بنابراین توصیه می کنم که بیشتر بر روی مسیر اول پیش بروید یعنی سعی کنید تمرکزتان را افزایش دهید و میزان تلاشتان را افزایش دهید و مسیر هدفتان را دقیقا مشخص کنید و از پرداختن به کارهای مختلف پرهیز کنید. در عین حال که این مسیر انتخاب اول را اجرا می کنید، برخی از نیروهای غیر مولد مانند گوشی و رفیق بازی و دیدن فیلم و سریال را فعلا برای یه مدتی کنار بگذارید.

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

به امید موفقیت همه شما عزیزان دلم

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

دکتر مهدی نباتی

استاد شیمی کنکور ایران

شیمی کنکور ۱۴۰۳ – بهترین روش مطالعه صفر تا صد درس شیمی

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی

درس های سخت را در دوران کنکور چگونه بخوانیم؟

درس های سخت را در دوران کنکور چگونه بخوانیم؟   از حق نگذریم واسه هممون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 6 = یک