آخرین خبرها

واکنش تولید ازون تروپوسفری – نکات کنکوری بهترین دبیر شیمی کنکور ایران

دبیر خصوصی و گروهی شیمی کنکور و المپیاد شیمی - آموزش جامع شیمی کنکور

آموزش نکات کنکوری شیمی در بهترین کلاس های خصوصی

دکتر مهدی نباتی – برترین استاد شیمی کنکور ایران

آموزش شیمی کنکور آموزش خصوصی شیمی کنکور آموزش شیمی خصوصی کنکور آموزش شیمی کنکور خصوصی آموزش خصوصی کنکوری شیمی آموزش کنکوری خصوصی شیمی

یکی از مباحث بسیار جذاب و البته کمی گیج کننده شیمی کنکور بحث ازون های تروپوسفری است. گیج کنندگی آن، به این خاطر است که متاسفانه مثل خیلی از مباحث دیگر به طور واضح در مورد روش تولید آن صحبت نشده و واکنش تولید آن به طور ناقص گفته شده است.

قبلا در مقاله ای به طور کامل به تفاوت های ازون های استراتوسفری و تروپوسفری پرداخته ام که پیشنهاد می کنم حتما آن مقاله را مطالعه کنید و نکات آن را کامل یاد بگیرید. اما در این مقاله می خواهم واکنش تهیه ازون های تروپوسفری را توضیح دهم و ابهامات و نواقصی کتاب درسی را برای شما دانش آموزان عزیز برطرف کنم.

 

واکنش تولید ازون تروپوسفری

نکته اول: ازون تروپوسفری بر خلاف ازون استراتوسفری، مضر و بسیار خطرناک است و باعث سوزش چشمان شده و به ریه ها آسیب وارد می کند.

نکته دوم: ازون تروپوسفری طی فرایند ۳ مرحله ای از واکنش گاز نیتروژن با گاز اکسیژن تحت انرژی بالای رعد و برق و یا گرمای بالای داخل موتور خودروها ایجاد می شود.

 

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
واکنش تولید ازون تروپوسفری

 

نکته سوم: در واکنش مرحله اول، یک مول گاز نیتروژن با یک مول گاز اکسیژن واکنش داده و دو مول گاز نیتروژن منوکسید ایجاد می کند.

نکته چهارم: در واکنش مرحله دوم، هر دو مول گاز نیتروژن منوکسید تولید شده در مرحله قبل با یک مول گاز اکسیژن دیگر واکنش داده و دو مول گاز نیتروژن دی اکسید تولید می کند.

نکته پنجم: در واکنش مرحله سوم، هر دو مول گاز نیتروژن دی اکسید تولید شده در مرحله دوم، با دو مول گاز اکسیژن واکنش داده و دو مول نیتروژن منوکسید و دو مول ازون تولید می کند.

نکته ششم: در واکنش کلی، هر مول گاز نیتروژن با ۴ مول گاز اکسیژن واکنش داده و ۲ مول گاز نیتروژن منوکسید و ۲ مول گاز ازون ایجاد می کند.

نکته هفتم (مهم): گازهای نیتروژن منوکسید تولید شده، دوباره واکنش مرحله دوم را انجام داده و مدام این چرخه تکرار می شود و گاز ازون بیشتر تولید خواهد شد.

 

دکتر مهدی نباتی

دبیر برند شیمی کنکور ایران

 

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی
تدریس خصوصی حرفه ای شیمی کنکور و المپیاد شیمی با دبیر برند شیمی ایران شیمی استاد نباتی چطوره

تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۱ تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۲ تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۳ تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۴ تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۵ تدریس خصوصی شیمی کنکور ۱۴۰۶ تهران مشهد اصفهان کرج شیراز تبریز قم اهواز کرمانشاه ارومیه رشت زاهدان همدان کرمان یزد اردبیل بندرعباس اراک اسلامشهر زنجان سنندج

تدریس خصوصی آنلاین و حضوری شیمی کنکور و المپیاد شیمی

قزوین خرم آباد مراغه گرگان ساری بابل آمل شهریار قدس کاشان ملارد زرین شهر شاهین شهر ورامین قرچک دزفول نیشابور کازرون مرودشت آبادان بوشهر کیش بجنورد قائم شهر بروجرد

حتما ببینید

دکتر مهدی نباتی مدرس شیمی کنکور و دبیرستان و المپیاد شیمی و متخصص شیمی آلی سنتز و فرمولاسیون دارو و طراحی دارو و محصولات آرایشی بهداشتی

پاسخ تحلیلی سوال شمارشی ۱۹۵ کنکور ریاضی ۱۴۰۱ – شیمی کنکور نباتی

بررسی و تحلیل جامع سوالات شیمی کنکور ۱۴۰۱ ریاضی دکتر مهدی نباتی – استاد برتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفتاد چهار + = هفتاد پنج